Kékcsei Arany János Általános Iskola

„Én meg tudom tenni, amit te nem, és te meg tudod tenni, amit én nem; együtt nagy dolgokra vagyunk képesek.” (Teréz anya)

Házirend

Kékcsei ARANY JÁNOS ÁLTALÁNOS ISKOLA

 

 

Tartalomjegyzék

1. Bevezető rendelkezések............................................................................ 4

2. Tanulói jogok és kötelességek.............................................................................. 6

3. Szülői jogok, kötelességek.............................................................................. 7

4. A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok................................................................................... 7

5. A tanulók és a szülők tájékoztatása............................................................................. 9

6. Az iskola működési rendje....................................................................................... 11

7. Az iskola helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei és iskolához tartozó

területek használatának rendje..................................................................................... 12

7. 1.Az iskolai könyvtár használata............................................................................... 13

7. 2. Informatika terem használata............................................................................... 13

7. 3.Tantermi rend......................................................................................... 14

7. 4. Tornaterem rendje...................................................................................... 14

7. 5 . AULA és folyosó rendje...................................................................................... 14

7. 6.Az iskola környezettudatos használatára vonatkozó szabályok................................................................................ 14

8. Az iskolai és iskolán kívüli rendezvényeken elvárt tanulói magatartás.............................................................................. 14

9. Vagyonvédelem, kártérítés................................................................................ 15

10. Az iskolai diákönkormányzat.................................................................. 15

11. Általános működési szabályok. Tanórai és egyéb foglalkozások rendje..................................................................................... 15

12. Balesetvédelemi szabályok............................................................................... 16

13. Rendkívüli esemény esetén szükséges teendők.................................................................................. 17

14. A tanulók távolmaradásának, mulasztásának, késésének igazolása................................................................................ 17

15. Fegyelmező intézkedések elvei és formái.................................................................................... 18

15.1. A büntetőjogi és fegyelmi eljárás hatálya alá nem tartozó intézkedések…...................................................................... 18

16. A tanuló anyagi felelőssége ............................................................................................. 19

17. A tanuló munkájának elismerése............................................................................ 19

18. Az egyéni tanrendű tanuló értékelése, osztályozása......................................................................... 22

19. Értékelés 2. osztály félévétől 8. osztály végéig.................................................................................. 22

20. A tanulmányok alatti vizsgák rendje…………....…………… 24

21. Egész napos, napközi, tanulószobai és egyéb foglalkozás.......................................................................... 25

21.1 A beszámoltatás követelményei és formái................................................................................. 27

22. Tankönyvellátás iskolán belüli szabályai............................................................................ 29

23. Térítési díj, tandíj befizetésére vonatkozó rendelkezések.................................................................... 29

24. Tanuló által előállított termék, dolog, alkotás díjazás szabályai............................................................................ 30

25. Mobiltelefon és egyéb digitális infokommunikációs eszköz használatának szabályai............................................................................ 30

26. Záró rendelkezések....................................................... 31

 

Melléklet Fegyelmi eljárás szabályzata............................... 32

 

 

1. BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

A házirend törvényi háttere:

2011. évi CXC. törvény a Nemzeti Köznevelésről

20/2012. (VIII.31). EMMI-rendelet

Alapelvek:

A házirendaz iskolai közösség munkájának, magatartásának, együttélésének azon alapszabályait tartalmazza, melyek megalkotásában az iskola teljes közössége részt vett.

Szilárd alapja a kölcsönös tiszteletadás: tanuló – tanuló, tanuló – pedagógus, tanuló –iskolai dolgozó, tanuló –szülő, szülő - pedagógus, szülő – iskolai dolgozó, pedagógus – iskolai dolgozó kapcsolatban.

Az iskola politikamentes intézmény. Ezért az iskola területén és rendezvényein tilos bármely párt és politikai szervezet jelképeit, jelvényeit viselni, használni és terjeszteni.

A tanulói jogviszony a beiratkozás napján jön létre, és mindaddig tart, ameddig a tanuló az általános iskolai tanulmányait be nem fejezi, illetve tankötelezettsége véget nem ér vagy szülője, gondviselője más oktatási intézménybe be nem íratja. Az iskolának tiszteletben kell tartania a tanuló személyiségi jogait. A tanuló e jogának gyakorlása során nem korlátozhat másokat abban, hogy e joguk érvényesüljön. Nem alkalmazhat az iskola olyan intézkedéseket, amelyek nem egyeztethetőek össze a pedagógiai módszerekkel.

A házirend célja:

A házirend célja, hogy - többek között - megállapítsa:

- az egyes tanulói jogok gyakorlásának módját, 

- az egyes tanulói kötelezettségek teljesítésének módját,

- az iskolai tanulói munkarendet, a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások rendjét, az iskola és helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei és az iskolához tartozó területek használatának rendjét, az iskola által szervezett, a pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó, iskolán kívüli rendezvényeken tiltott tanulói magatartást.

A házirend hatálya:

1. A házirend személyi hatálya kiterjed:

-        az intézménnyel munkajogi jogviszonyban lévő személyre,

-        az iskolai ellátásában részesülő tanulóra, illetve meghatározott esetekben a szülőre, különösen a kiskorú tanuló szülőjére. 

2. A házirend időbeli hatálya:

-        a tanulók és szüleik vonatkozásában a beiratkozáskor (az intézményi tanulói jogviszony kezdetekor) keletkezik és az intézményi tanulói jogviszony megszűnéséig tart, kiterjed a teljes tanévre, beleértve a szüneteket is.

A tanuló a tanulói jogviszonyon alapuló, e házirend pontjaiban meghatározott jogait az első tanév megkezdésétől gyakorolhatja.

3. A házirend területi hatálya:

A házirend előírásait az intézmény területén, azon magatartási szabályait, melyek értelmezhetőek intézményen kívül is - az intézmény által szervezett programok, foglalkozások esetében - az intézmény területén kívül is alkalmazni kell.

A Házirend rögzíti a tanulói jogokat és kötelességeket, valamint az iskola munkarendjét. Betartása és betartatása az iskola minden tanulójának és dolgozójának joga és kötelessége.

A házirend hatályba lépésére vonatkozó szabályok:

A Házirendet az intézmény vezetője készíti el. A nevelőtestület fogadja el. A Házirend elfogadásakor, illetve módosításakor a Diákönkormányzat és a szülői szervezet egyetértési jogot gyakorol.

A Házirend előírásai azokra az iskolai és iskolán kívüli, tanítási időben, illetve tanítási időn kívül szervezett programokra is vonatkoznak, amelyet az iskola a Pedagógiai Program alapján szervezett, és amelyben ellátja a tanulók felügyeletét.

A tanulók az iskola által szervezett iskolán kívüli rendezvényeken is kötelesek betartani a házirend előírásait.

Az osztályfőnökök minden tanév első osztályfőnöki óráján kötelesek feldolgozni a tanulókkal a Házirend szövegét, és megismertetni azokkal a szabályokkal, amelyek a tanulói jogokkal és kötelességekkel foglalkoznak.

Ez a Házirend:

-        2011. évi CXC. törvény a Nemzeti Köznevelésről

-        20/2012. (VIII.31.). EMMI rendelet.

A Házirend előírásai nyilvánosak azt minden érintettnek (tanuló, szülő, iskolai alkalmazott) meg kell ismernie.

A Házirend megtekinthető:

-        Az iskola könyvtárában,

-        Az intézmény vezetőjénél

-        Az intézményvezető helyettesnél,

-        Az osztályfőnököknél,

-        A szülői szervezet vezetőjénél,

-        A fenntartónál.

Az Intézmény adatai

-        neve: Kékcsei Arany János Általános Iskola  

-        székhelye: 4494 Kékcse, Fő utca 87.

-        OM azonosító: 033487

-        Szervezeti egységkód: SD0401

-        Adószám: 15799658-2-41

-        felügyeleti szerve: Kisvárdai Tankerületi központ. 4600 Kisvárda, Kodály Z. út 15/A


2. Tanulói jogok és kötelességek

2.1. A tanulók jogai

Az iskola minden tanulójának joga, hogy:

-        a nevelési – oktatási intézményben biztonságban és egészséges környezetben neveljék és oktassák,

-        A tanulónak joga, hogy adatait az iskola biztonságos körülmények között kezelje és tárolja,

-         képességeinek, adottságainak, érdeklődésének megfelelő – kompetencia alapú, IKT eszközökkel támogatott - oktatásban részesüljön, abban aktívan vegyen részt,

-        igénybe vegye az iskola létesítményeit, a tanintézet nyújtotta tanulmányi és egyéb kedvezményeket (korrepetálás, előkészítő szakkör, sportkör, könyvtár, kedvezményes étkezés),

-        napközi otthoni ellátásban és rendszeres egészségügyi felügyeletben részesüljön,

-        személyiségét, emberi méltóságát tiszteletben tartsák, és védelmet biztosítsanak számára,

-        tanárait, az iskola vezetőségét felkeresse probléma, jogsérelem esetén,

-        érdemjegyeiről, tanári bejegyzésekről folyamatosan értesüljön,

-        vallási és világnézeti meggyőződésének megfelelően hit- és vallásoktatásban részesüljön,

-        A tanulók kötelesek egymás vallási, világnézeti vagy más meggyőződését, nemzeti vagy etnikai önazonosságát tiszteletben tartani.

-        részt vegyen tanulmányi versenyeken, ahhoz tanári segítséget kapjon,

-        kiértékelt írásbeli munkáját lehetőleg tíz tanítási napon belül kézhez kapja,

-        szervezze közéletét, működtesse tanulói önkormányzatát, azok intézményeit, ehhez a tantestület, az iskolavezetés segítségét kérheti,

-        véleményt mondjon, javaslatot tegyen és kezdeményezzen az iskola életével kapcsolatos kérdésekben, s ezekre érdemi választ kapjon,

-        képviselői útján részt vegyen az érdekeit érintő döntések meghozatalában,

-         választó és választható legyen a diákközösség bármely szintjén,

-        egyéni, közösségi problémái megoldásához kérje tanárai, osztályfőnöke, a gyermekvédelmi felelős, a gyermekjóléti szolgálat vezetője, az iskolaorvos, illetve az iskolavezetés segítségét,

-        fennmaradó szabadidejében iskolán kívüli foglalkozásokra is járhat (kulturális, tömegsport, sportverseny)

-        kérheti átvételét más iskolába,

-        sérelem esetén az iskola tanulója - kiskorú tanuló esetén törvényes képviselője - a törvényben előírt módon az osztályfőnökétől, illetve az iskola vezetőjétől kérhet jogorvoslatot.

-        névviseléséhez való jogosultságát megvédje,

-         állapotának, személyes adottságának megfelelő megkülönböztetett ellátásban, különleges gondozásban, rehabilitációs célú ellátásban részesüljön,

-         igénybe vegyen kedvezményeket,

-         egyenlő bánásmódban részesüljön,

-        joga van érdemjegyeit megismerni.

-        témazárók, dolgozatok írásának időpontját néhány nappal előbb megtudni,

-        indulhasson különböző versenyeken, vetélkedőkön, pályázatokon, melyhez a megfelelő tájékoztatást a szaktanároktól megkapja,

-        vallási, világnézeti vagy más meggyőződését nemzeti vagy etnikai önazonosságát tiszteletben tartsák,

-        az iskolai beiratkozás rendjét a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 22.§ (1)-(2) bekezdése szabályozza.

-        a kötelező tanórai kereten túl – az iskola biztosította lehetőségek figyelembe vételével – a szabadon választható órákon részt vegyen.

2.2. A tanulók kötelességeihogy:

-        betartsa az iskolai Házirendet, az intézmény szabályzatainak rendelkezéseit,

-        a tanuló úgy éljen jogaival, hogy azzal mások és az iskola közösségének érdekeit ne sértse, valamint mást ne akadályozzon jogai gyakorlásában.

-        tartsa tiszteletben az intézmény vezetőit, pedagógusait, alkalmazottait, valamint tanulótársait és emberi méltóságukat, jogaikat ne sértse,

-        részt vegyen a tanórákon, a kötelező foglalkozásokon és órán kívüli foglalkozásokon,

-        azoknak a tanulóknak, akiknek a Szakértői Bizottságok előírták, kötelező azintézmény által biztosított fejlesztő és rehabilitációs foglalkozásokon (tanórákon) megjelenniük.

-        rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással eleget tegyen - képességeinek megfelelően, differenciáltan- tanulmányi kötelezettségének,

-        az előírásoknak megfelelően kezelje a rábízott, az oktatás során használt eszközöket, védje az iskola felszereléseit, létesítményeit, a kulturált környezetet,

-        biztosítsa a tanuláshoz szükséges külső feltételeket: csend, rend, fegyelem,

-        a tanuláshoz szükséges felszerelést (pl.: tornaruha) magával hozza,

-        segítse intézményünk feladatainak teljesítését, hagyományainak ápolását és továbbfejlesztését,

-        tisztelje társait és az iskola dolgozóit,

-        védje saját és társai egészségét, éppen ezért tilos a dohányzás, az alkoholfogyasztás, kábítószer fogyasztás stb.,

-         Az iskola területén, valamint az iskola által szervezett iskolán kívüli programok, foglalkozások alkalmával tilos: - a dohányzás, - a szeszesital-fogyasztás, - kábító és bódító szerek, energiaital fogyasztása és tartása, valamint - az alkohol és kábító vagy bódító szer által befolyásolt állapotban való megjelenés, tartózkodás.

-        az iskolában tiszta, ápolt, kulturált külsővel, a helyhez, alkalomhoz illő, időjárásnak megfelelő öltözékben jelenjen meg,

-        iskolai ünnepélyekenünnepélyes, az alkalomhoz illő ruhában jelenjenek meg.

-        tanításhoz nem tartozó felszerelést (pl.: játék, rádió, nagy értékű ékszer, számottevő mennyiségű pénz. telefon) nem szabad behozni az iskolába, kivéve, ha erre valamelyik tanár külön engedélyt nem ad. Az elveszett tárgyakért az iskola felelősséget nem vállal.

-        tilos az iskolában és környékén mindenfajta szerencsejáték űzése és árusítása!

3. Szülői jogok, kötelességek

3.1. Tájékozódási jog és kötelezettség

A szülőnek jogában áll megismerni az iskola dokumentumait, a pedagógiai programot, a szervezeti és működési szabályzatot, valamint a házirendet. Az iskolavezetés feladata, hogy ezeket a dokumentumokat a szülők számára a honlapon, hozzáférhető helyre helyezze. A szülőnek joga és kötelezettsége, hogy a gyermeke továbbtanulásával kapcsolatos tájékoztató szülői értekezleteken (október 15 – november 20.) részt vegyen, gyermeke beiskolázásával kapcsolatos jogait, lehetőségeit és kötelességeit ott megismerje. Az iskolában folyó egyéb tevékenységekről, lehetőségekről, érdekességekről az iskola honlapján, Facebook oldalán, ill. a főbejáratnál elhelyezett szülői faliújságról tájékozódhat. A szülő a Kréta elektronikus adminisztrációs rendszeren keresztül tájékozódik gyermeke tanulmányi előmenetelével, magatartásával és szorgalmával kapcsolatban. Tájékoztatást kérhet és kaphat még:

1. fogadóórákon

2. szülői értekezleteken

3. tanévnyitó és tanévzáró ünnepélyeken

4. telefonon előre egyeztetett időpontban

5. az iskolai szülői munkaközösség vezetőjétől.

A gyenge tanulmányi eredményt elért tanulók szüleit írásban értesítik a szaktanárok a félévi, illetve az év végi jegyek lezárása előtt minimum 3 héttel.

3.2. Kapcsolattartási jog és kötelezettség

A szülő joga és kötelessége, hogy egy tanévben minimum kettő alkalommal részt vegyen szülői értekezleteken (szeptemberi alakuló értekezlet, félévi, tanévvégi), és fogadóórán tájékozódjon gyermeke tanulmányi előmeneteléről, magatartásáról, szorgalmának alakulásáról a szaktanároknál, az osztályfőnöknél. Ha a tanár konzultációt kezdeményez a gyermek ügyében, a szülő nem tagadhatja meg az együttműködést.

3.3. Döntést hozó jog

A szülő joga, hogy a Szülői Munkaközösségen keresztül részt vegyen az iskolai döntéshozatalban.

3.4. Panasztételi jog

A szülő joga, hogy gyermekét érő bármilyen sérelem esetén panasszal, kérdéssel, kérelemmel forduljon a

-        szaktanárhoz

-        osztályfőnökhöz

-        intézményvezető-helyetteshez

-        intézményvezetőhöz

-        a sérelem orvoslásának érdekében.

4. A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló szabályok

1. A tanuló kötelessége, hogy:

-        óvja saját és társai testi épségét, egészségét;

-        betartsa és igyekezzen társaival is betartatni az osztályfőnökétől, valamint a nevelőitől hallottakat, a balesetek megelőzését szolgáló szabályokat;

-        azonnal jelentse az iskola valamelyik dolgozójának, ha saját magát, társait vagy másokat veszélyeztető helyzetet, tevékenységet, illetve valamilyen rendkívüli eseményt, vagy balesetet észlel;

-        azonnal jelentse, ha rosszul érzi magát, vagy ha megsérült;

-        megismerje az épület kiürítési tervét és részt vegyen annak gyakorlatában;

-         rendkívüli esemény esetén pontosan betartsa az iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint az épület kiürítési tervében szereplő előírásokat.

2. A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és ellátását az intézményben iskolaorvos és iskolai védőnő biztosítja. Az iskolaorvos elvégzi a tanulók egészségügyi állapotának ellenőrzését, szűrését az alábbi területeken:

-        fogászat: évente két alkalommal,

-        szemészet: évente egy alkalommal

-        a tanulók fizikai állapotának mérése: évente két alkalommal,

-        a továbbtanulás, pályaválasztás előtt álló tanulók orvosi vizsgálata a 8. évfolyamon.

-        kötelező védőoltások.

-        Az iskolai védőnő elvégzi a tanulók higiéniai, tisztasági szűrővizsgálatát évente minimum két alkalommal. A szülőket az iskola – a védőnő közreműködésével – tájékoztatja a rendszeres orvosi vizsgálatokról.

5. A tanulók és a szülők tájékoztatása

1. A tanulókat az iskola életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról

-        az intézmény vezetője az iskola vezetőségén keresztül havonta,

-        a folyosókon elhelyezett hirdetőtáblán keresztül folyamatosan tájékoztatja.

-        az osztályfőnökök az osztályfőnöki órákon folyamatosan tájékoztatják.

A tanulók egyéni vagy közösséget érintő konfliktus, érdeksérelem okán – szóban vagy írásban, közvetlenül vagy választott képviselőik, tisztségviselők útján – az iskola igazgatóságához, az osztályfőnökükhöz, az iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz fordulhatnak.

2. A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan tájékoztatják.

Szóban:

-        szükség szerinti családlátogatásokon,

-        szülői értekezleteken,

-        a nevelők fogadó óráin,

-        nyílt tanítási napokon,

-        a tanuló értékelésére összehívott megbeszéléseken,

Írásban:

-        Kréta-e napló

-        az iskola Facebook oldalán.

3. A tanórákhoz kapcsolódó, valamint a tanórán kívüli programokról az alábbi módon tájékoztatják:

-        A tanulókat szóban az osztályfőnökök;

-        A szülőket 1-4. osztályban írásban az osztályfőnökök;

-        A szülőket 5-8. osztályban az iskola hirdetőtábláján.

4. A szülői értekezletek időpontjait tanévenként az iskolai munkaterv tartalmazza.

5. A szülők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg, vagy választott képviselőik útján közölhetik az iskola vezetőségével, nevelőivel. A szülőket az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról az

-        -iskola intézményvezetője: a szülői szervezet munkaközösség választmányi ülésén,

-        -az osztályfőnökök: az osztályok szülői értekezletein,

-        az iskola: Facebook, valamint a Kréta elektronikus adminisztrációs rendszer tájékoztatja.

A szülő részére betekintési lehetőséget biztosítunk – az iskola nyitvatartási ideje alatt – az iskola stratégiai dokumentumaiba.

 

6. Az elektronikus napló használata, szülői hozzáférés módja.

Az iskolában használt elektronikus napló adataiba a szülő/ gondviselő az online felületen az iskola által, számára (szülői jogon) biztosított jelszó használatával betekinthet.

Az iskola elektronikus naplója az intézmény által megadott linken keresztül hozzáférhető. Abban az esetben, ha a szülő az osztályfőnöknek írásban, szóban jelzi, hogy az elektronikus naplót nem tudja elérni, akkor nyomtatott formában havi rendszerességgel az osztályfőnök kiküldi az elektronikus naplóból kinyomtatott ellenőrzőt a tanuló törvényes képviselője számára. Az elektronikus naplóhoz a szülők szülői, illetve külön tanulói hozzáférést is igényelhetnek. A hozzáférést az iskola az iskoa intézményvezetőjétől, KRÉTA adminisztrátortól kérhetnek. Az iskola írásbeli tájékoztatási kötelezettségeit az elektronikus naplón keresztül, illetve az osztályfőnökök által létrehozott messenger csoporton keresztül teljesíti. Az osztályfőnök tájékoztatja a szülőket fogadóórák, szülőértekezlet és más fontos eseményről, legalább 5 nappal az esemény előtt.

A szülő az E KRÉTA felületen E ügyintézés keretében is igazolhatja a tanuló hiányzását, felmentési kérelmét.

 

A tanulók vélemény nyilvánításának a tanulók rendszeres tájékoztatásának rendje és formái:

 

- Diákönkormányzat.

  A  diákönkormányzat az iskola diákjainak érdekvédelmi és jogérvényesítő szervezete. A diákönkormányzat véleményt nyilváníthat, javaslattétellel élhet az iskola működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben. A diákönkormányzat saját szervezeti és működési szabályzattal rendelkezik. A feltételeket a működéshez az intézmény vezetője biztosítja. A diákönkormányzat szervezet és működési szabályzatát a diákönkormányzat készíti el és a nevelőtestület hagyja jóvá. Az iskolai diákönkormányzat élén, választott diákönkormányzati vezető, illetve, diákbizottság áll. A diákönkormányzat tevékenységét a diákmozgalmat segítő tanár támogatja és fogja össze. A diákönkormányzat minden tanévben diákközgyűlést tart, melynek összehívását a diákönkormányzat vezetője kezdeményezi. A diákközgyűlés napirendi pontjait a közgyűlés megrendezése előtt 15 nappal nyilvánosságra kell hozni.

A tanulók a diákönkormányzat tagjaiként véleményüket kifejthetik,sérelmeiket jelezhetik, a sérelmek kivizsgálása a diákönkormányzat vezetőjének feladata, 15 nap áll rendelkezésére.

A diákönkormányzat véleményét be kell szerezni: az iskolai SZMSZ, Házirend, Pedagógiai Program jogszabályban meghatározott rendelkezéseinek elfogadása előtt.

 

-Osztályközösség:

Az iskolai közösségek legalapvetőbb szervezete, a tanítási nevelési folyamat alapvető csoportja. Döntési jogkörébe tartozik: döntés, véleménynyilvánítás az osztály belső ügyeiben, küldöttek delegálása az iskolai önkormányzatba.

 

6. Az iskola működési rendje

1.A tanítási órák, foglalkozások közötti szünetek, valamint a főétkezésre biztosított szünet.

2. Az iskola szorgalmi időben hétfőtől péntekig reggel 7 00 órától délután 18 00 óráig van nyitva.

2. Az intézményben tartózkodó gyerekek felügyeletét az iskola reggel  0700 órától a tanítás végéig, illetve a tanórán kívüli foglalkozások idejére tudja biztosítani 1600 óráig. Szülői kérésre 700-18 00 óráig.

3. A tanulóknak a tanítás kezdete előtt 15 perccel kell az iskolába érkezniük, és az utolsó tanítási órát követően kell elhagyniuk. Kivéve, ha:

-        iskolai szervezési programon, vagy annak előkészítésén vesz részt;

-        napközis, szakköri, sportköri, vallási foglalkozáson vesz részt;

-        diákönkormányzat megbeszélésén vesz részt;

-        könyvtárban van dolga;

-        kirándulás.

4. A tanítási órák és óraközi szünetek rendje:

                                                 1. óra        8:00 – 8:45

                                                 2. óra        8:55 – 9:40

                                                 3. óra       10:00 – 10:45

                                                 4. óra       11:55 – 11:40

                                                 5. óra       11:50 – 12:35

                                                 Ebéd szünet

                                                 6. óra       13:00 – 13:45

                                                 7. óra       14:00 – 14:45

                                                 8. óra       15:00 – 15:45

                                                  Szünet    15:45- 16:00

A tanítási órák 45 percig tartanak, az óra kezdetét és végét csengő jelzi,

5. A napközis foglalkozások, tanulószoba és az egésznapos oktatás 16.00 óráig tart.

6. A tanulóknak az óraközi szünetekben a folyosókon vagy az udvaron kell tartózkodniuk.

7. A második a „tízórais” szünet. Ekkor a tanulók az iskola udvarán tartózkodnak, ill. az iskolában étkezők az ebédlőben fogyaszthatják el a tízórait.

8. Ebédeltetési rend: Betartása minden tanulónak kötelező! Főétkezésre biztosított szünet időtartama: egész napos oktatásban 4. óra után ebédelnek a tanulók. Minden más esetben 5. óra után  12:35-13:00 óráig tartó szünetben mehetnek csak ebédelni a gyerekek.

9. A tanuló tanítási idő alatt az iskola épületét csak a szülő személyes, vagy írásbeli kérésére az osztályfőnök, vagy az intézményvezető engedélyével hagyhatja el.

10. Tanítási napokon a hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári irodában történik 8.00 és 16.00 óra között.

11. Az iskola a tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. Az ügyeleti rendet az iskola intézményvezető határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők, a tanulók és a nevelők tudomására hozza. Az ügyeleti rend az iskola bejáratánál is olvasható.

12. A tanulók az iskola helyiségeit 16. óráig csak nevelői felügyelet mellett használhatják.

13. Az iskola épületében az iskolai dolgozókon és tanulókon kívül csak a hivatali ügyet intézők tartózkodhatnak, ill. azok, akik erre az iskola intézményvezetőjétől engedélyt kaptak.

14. Az iskola épületébe érkező szülők, ill. idegenek belépését a bejáratnál felnőtt ügyeletes segíti és ellenőrzi.

15. A szülők lehetőleg csak a bejárati ajtóig kísérjék gyereküket, és az iskolai foglakozás után is ott várják meg őket. Tanórákra, napközis foglakozásokra csak igazgatói engedéllyel lehet bemenni. A szülők rossz idő esetén a bejáratnál lévő „szélfogóban” várakozhatnak.

7. Az iskola helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei és az iskolához tartozó területek használatának rendje figyelembe véve a környezettudatos használatra vonatkozó szabályokat

1. Az iskola helyiségei rendeltetésüknek megfelelően kell használni. A helyiségek használói felelősek:

-        az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért;

-        az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,

-        a tűz-és balesetvédelmi, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért;

-        az iskola Szervezeti és Működési Szabályzatának és a Házirend előírásainak betartásáért.

2. Minden tanuló feladata, hogy az iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet hagyjon.

3. Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek:

-   osztályonként két-két hetes;

-   tantárgyi felelősök;

4. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki, és megbízatásuk egy hétre szól.

A hetesek feladatai:

-        Gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra.

-        Gondoskodnak arról, hogy szünetben (kivéve a 2. szünetet) minden tanuló elhagyja

-        a tantermet.

-        A szünetben a tantermet kiszellőztetik.

-        A nevelő megérkezéséig ügyelnek az osztály rendjére, a fegyelmezetlen tanulókat figyelmeztetik.

-        Óra elején jelentik az órát tartó nevelőnek a hiányzó tanulókat.

-        Ha az órát tartó nevelő becsengetés után tíz perccel nem érkezik meg tanterembe, értesítik az iskola vezetőit.

-        A tanítási órák végén a táblát letörlik, és ellenőrzik a tanterem rendjét, tisztaságát.

-        Távozáskor lekapcsolják a villanyt.

5. Az egyes tanítási órákon - a nevelő jelölése alapján – tantárgyi felelősök segítik a tanórai munka lebonyolítását, a tanulók felszerelésének és házi feladatának ellenőrzését, az órához szükséges felszerelések biztosítását.

6. A tanórán kívüli iskolai rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működnie.

7.Az iskolai munkatervben szereplő ünnepélyeken a tanulóknak ünnepi ruhában (fehér blúz/ing, sötét szoknya/nadrág) kell megjelenniük.

 

7.1. Iskolai könyvtár használata

-        A könyvtárat az intézmény dolgozói és tanulói vehetik igénybe.

-        A könyvtárat a tanulók nyitvatartási időben látogathatják.

-        A nyitvatartási idő minden tanévben a tantárgyfelosztásban kerül rögzítésre.

-        A könyvtár használata ingyenes.

-        A könyvtári állomány nagyobbik hányada kölcsönözhető.

-         A kölcsönözhetőség körét a könyvtáros határozza meg.

-        A könyvtár állományába tartoznak az ún. tartós tankönyvek, melyeket minden tanév elején szükség szerint a tanulók rendelkezésére bocsátunk.

-        Tanév végén ezeket a könyveket vissza kell adni a könyvtárnak.

-        A folyóiratok, szótárak vagy 1-1 példányban található dokumentumok csak részben kölcsönözhetőek.

-        A részben kölcsönözhető dokumentumok esetén a kölcsönzési időt minden esetben a könyvtáros és az olvasó megállapodása határozza meg.

-         Ha a tanuló a könyvtár állományába tartozó könyvet elveszíti vagy megrongálja, köteles másik példányról gondoskodni.

-        Amennyiben a tanuló a könyvtárral szembeni tartozását többszöri felszólításra sem rendezi, a könyvtáros a tanuló osztályfőnökéhez fordulhat.

-        A tanítási év végén, illetve az iskolából való végleges távozás előtt a könyvtári tartozásokat rendezni kell.

-        Tanítási szünetben a könyvtár zárva tart.

7.2. Informatika TEREM rendJE

-        A számítógépteremben és a szerver szobában a jogosultakon kívül más nem tartózkodhat. Más személyek benntartózkodását az intézményvezető engedélyezheti.

-        Üzemidőn kívül az ajtókat zárva kell tartani és a kulcsokat le kell adni. A gépterem kulcsát csak az intézményvezető által kijelölt személyek kaphatják meg. Idegen személy csak felügyelet mellett tartózkodhat a gépteremben. A gépterem helyiség áramtalanításáért a kijelölt személy a felelős.

-        A géptermi rend megtartásáért és a biztonságos műszaki üzemeltetésért a kijelölt személy a felelős.

-        A gépterembe ételt, italt bevinni és ott elfogyasztani szigorúan TILOS!

-        A gépteremben tüzet okozó tevékenységet folytatni szigorúan TILOS!

-         A gépterem takarítását csak az arra előzőleg kioktatott személyek végezhetik.

-        A berendezések belsejébe nyúlni TILOS! Bármilyen nem a gépkezeléssel összefüggő beavatkozást csak a gépterem kezelője és a szervizek szakemberei végezhetnek.

-        A számítógépeket csak rendeltetésszerűen lehet használni.

-        Az elektromos hálózatba más - nem a rendszerekhez, illetve azok kiszolgálásához tartozó - berendezéseket csatlakoztatni nem lehet.

-        Tilos:

  • -a számítógépek hardver és szoftver beállításait módosítani, a telepített operációs rendszer és más alkalmazói program működési paramétereit, jellemzőit megváltoztatni,
  • -mások adatait és munkáit elolvasni, letörölni, módosítani, és illetéktelenül adatokhoz hozzáférni, valamint bármilyen módon a jogosultságokat kijátszani, a védelmi rendszert feltörni.

-        Bármilyen meghibásodás vagy rendellenes működés esetén azonnal értesíteni kell a szaktanárt.

-        A fenti rendelkezések megsértése esetén az elkövetővel szemben felelősségre vonás kezdeményezhető.

 

7.3. TANTERMI REND

A tantermeket az ügyelete nevelők 07.45 perckor nyitják ki, ekkor készülhetnek a tanulók a tanítási órára. Minden tanítási óra végén a tanulók elhagyják a tantermet, a pedagógus zárja a tantermet. A szünetekben a folyosókon és az udvaron tartózkodnak a gyerekek.

 

7.4. TORNATEREM RENDJE

A tornatermet és az öltözőt csak a tornatanár és a testnevelést tanító tanítók felügyelete alatt használhatják.

 

7.5 AULA ÉS FOLYOSÓ RENDJE

A baleset megelőzések végett TILOS a lépcsőkön és a folyosókon rohangálni, az aulában elhelyezett hirdetőtáblát a diákönkormányzat, a szakmai munkaközösségek használhatják, a faliújságra csak engedéllyel tűzhető ki plakát, írásos anyag. Engedélyt az igazgató, mkv. vezetők adhatnak.

 

7.6. AZ ISKOLA KÖRNYEZETTUDATOS HASZNÁLATÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK:

Intézményünk Pedagógiai Programja és Helyi tanterve is kiemeli a környezeti nevelés fontosságát előtérbe helyezi a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit. Feladataink között fontosnak tartjuk pl: elemgyűjtés az intézményben elhelyezett tárolóban, papírgyűjtés évente legalább 1 alkalommal.

Programok szervezése: pl: Gyere gyalog iskolába, Víz világnapja, Föld napja megtartása, Tisztasági versenyek szervezése.

Figyelni kell a termek rendjére, órák után a szemét kiszedésére a padokból, valamint az utolsó óra után a székek felrakására.

8. Az iskolai és iskolán kívüli rendezvényeken elvárt tanulói magatartás

Az iskola által szervezett, kötelező iskolán kívüli rendezvényeken a programon résztvevőkre a kulturált viselkedés szabályai vonatkoznak. A nevelőkkel megbeszélt szabályokat a tanulóknak kötelességük betartani, annak elmulasztása vagy megszegése esetén a tanuló kizárható a programokból. Az alábbi szabályok betartása valamennyi tanulóra nézve alapvetően elvártak az iskolai és iskolán kívüli kötelező rendezvényeken:

-        Fogadjon szót az őt kísérő felnőtteknek.

-        Tartsa be a közlekedési szabályokat.

-        Alkalomhoz és helyhez illő ruházatot és felszerelést használjon.

-        Felszerelését, ruházatát tartsa rendben.

-        Kötelesség a kulturált éttermi viselkedés.

-        Az iskolában tilos a rágózás!

 

 

Minden tanuló által kerülendő:

-        Nyilvános helyeken (közlekedési eszközökön, közterületen, szálláshelyen, vendéglátó-ipari egységekben stb.) való hangoskodás, udvariatlan magatartás.

-        Durva, trágár szavak használata.

-        Tudatmódosító szerek beszerzése, használata, terjesztése, ezek hatása alatti megjelenés.

-        Megbeszélt időpontokról történő késés.

-        Rongálás, mások eszközeiben, tulajdonában, vagyontárgyaiban, a természeti és történelmi értékekben tett szándékos károkozás.

-        Minden tanulóval szemben támasztott alapvető elvárás, hogy iskolán kívüli magatartásával ne csorbítsa az iskola hírnevét.

-        Óvják, ápolják a természet a környezet értékeit.

-        Védjék az iskola felszerelését, létesítményeit, kulturált környezetet.

-        Ügyeljenek a környezet tisztaságára, ne szemeteljenek, és erre másokat is figyelmeztessenek.

9. Vagyonvédelem, kártérítés

A tanuló köteles az iskola vagyontárgyainak; az oktatás során rábízott felszerelési tárgyaknak, taneszközöknek, műszereknek állagát megóvni. Gondatlanságból eredő kár esetén a tanuló kártérítésre kötelezett. A tanuló, illetve a kiskorú tanuló szülője köteles a részére ingyenesen biztosított tankönyv, szótár, szöveggyűjtemény, atlasz elvesztéséből, megrongálódásából származó kárt az iskolának megtéríteni. Ez azonban nem vonatkozik a rendeltetésszerű használatból származó értékcsökkenésre. Az iskola azokért a 3000.-forintnál nagyobb értékű tárgyi eszközökért, készpénzért, amelyek a tanulói jogviszonyból származó jogok és kötelezettségek gyakorlásához, teljesítéséhez nem szükségesek (pl.: mobiltelefon, ékszer, audio-vizuális eszközök stb.), abban az esetben vállal felelősséget, ha azt a tanuló az iskolába érkezéskor megőrzésre átadja.

10. Az iskolai diákönkormányzat

1. A tanulók és a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat működik.

2. Az iskolai diákönkormányzat tevékenységét 4-8. osztályokban megválasztott küldöttekből álló diákönkormányzati vezetőség irányítja.

3. A diákönkormányzat tevékenységét az iskola igazgatója által megbízott nevelő segíti.

4. Az iskolai diákönkormányzat képviseletét az iskolai diák-önkormányzatot segítő nevelő látja el. A diákönkormányzatot megillető javaslattételi, véleményezési és egyetértési jog gyakorlása előtt a diák-önkormányzatot segítő nevelőnek ki kell kérni az iskolai diákönkormányzat vezetőségének véleményét.

5. A diákönkormányzat a tanév elején elkészített munkaterv alapján működik. A munkatervet a diákönkormányzat vezetősége készíti el a tagok, valamint a diákönkormányzatot segítő nevelő javaslatai alapján, és azt a nevelőtestület fogadja el.

  1. 11.  Általános működési szabályok. TANÓRAI ÉS EGYÉB FOGLALKOZÁSOK RENDJE

Elvárások

a tanítási órákon:

-        Az első órát köszönéssel kezdik a tanulók, a többin csak néma felállással üdvözlik a belépő tanárt.

-        Ha a tanórát más tanteremben kell tölteni, az ott maradt felszerelést, értékeket kötelesek megóvni.

-        Az iskolába hozott értékekért, amelyek nem a tanuláshoz szükségesek, a tanuló a felelős. AZ ISKOLA ANYAGI FELELŐSSÉGET NEM VÁLLAL.

-        Az iskolaidőben bekapcsolt mobiltelefont a nevelő elveszi, és az igazgatói irodába leadja, ahol a szülő átveheti.

a testnevelés órán:

-        A tanulók a tornatermi résznél csak testnevelési órák idején tartózkodhatnak;

-        A tornaterem öltözőibe ételt és italt bevinni tilos!

-        A tanulók az óra kezdete előtt 5 perccel érkezzenek az öltözőbe! A testnevelés órára várakozó tanulók átöltözés után az öltözőben várakozzanak nyitott ajtó mellett!

-        Kötelező felszerelés: fehér póló, kék tornanadrág, tiszta tornacipő;

-        Balesetvédelmi szempontok miatt tilos az órán a nyaklánc, karóra, gyűrű, karlánc, nagy lógó fülbevaló viselete, valamint a rágózás!

-        A felmentett tanulók tornacipőben a tornateremben a tornapadon ülnek, és nem zavarják az órát.

a tanítás után:

-        Az utolsó óra után a tanulónak el kell hagyni az iskola épületét, amennyiben egyéb feladat miatt nem kell ott maradnia.

-        A napközisek és a menzások csak az utolsó tanítási órájuk után ebédelhetnek.

-        A délutáni foglakozásokra jövő tanulók - annak kezdése előtt 5 perccel érkezzenek, és a számukra kijelölt helyen, csendben várakozzanak!

Szakkörök:

-        A képességek fejlesztését szolgálják a szakkörök, sportköri foglalkozások, amelyekre minél több érdeklődőt várunk. 

-        Az év elején beiratkozottak számára a szakköri és sportköri foglalkozás látogatása kötelező. Év közben kimaradni csak szülő írásos kérésére és a foglalkozást vezető tanár döntése alapján lehet.

12. Balesetvédelemi szabályok

-        Minden tanulónak és dolgozónak a tanév megkezdésekor baleset- és tűzvédelemi oktatáson kell részt vennie.

-        A tanulókat az osztályfőnökök tájékoztatják az első osztályfőnöki órán a legfontosabb baleset- és tűzvédelmi szabályokról.

-        A számítástechnika, fizika, kémia és a testnevelés foglalkozás megkezdése előtt évente egy alkalommal munkavédelmi oktatáson is részt kell venni a tanulóknak.

-        A tanulók az általuk észlelt baleseteket, balesetveszélyes helyzeteket azonnal kötelesek jelezni az iskola valamely felnőtt dolgozójának.

-        Az intézmény dolgozói az első tanítási napon munka-és balesetvédelmi oktatásban részesülnek a megbízott felelősök irányításával.

-        Jól kell ismerned a baleseti forrásokat.

-        A védelmi előírások megtartásával előzd meg a baleseteket!

-        A lépcsőkön, folyosókon csak lépésben, jobb oldalon közlekedj!

-        Árammal működő technikai berendezéseket csak nevelők kérésére, és csak az ő jelenlétében használhatsz! Az iskolában lévő 220 V-os dugaszolóaljzatot magáncélra nem használhatod!

-        Ha valahol baleseti forrást fedezel fel (rossz konnektor, törött üveg stb.) azonnal jelentsd nevelődnek!

-        Tilos az iskolában minden olyan játék, amellyel magad, vagy társaid testi épségét veszélyezteted!

-        Tilos az iskolába behozni éles, hegyes, balesetveszélyes tárgyat!

-        Társaid testi épségének óvása érdekében az udvaron ne kerékpározz! Kerékpárok elhelyezésére az iskola tárolóról gondoskodik. Mások tulajdonát ne rongáld!

-        Az úttesten nagy körültekintéssel haladj át!

-        Fokozottabban figyelj azokon az órákon, ahol a tantárgy jellegéből eredően nagyobb a baleseti veszély (technika, kémia, testnevelés stb.)!

-        Ha túrán, kirándulásokon, táborozáson vétesz a balesetvédelmi szabályok ellen önmagad zárod ki a részvételből!

-        Ha baleset ér, vagy ha a környezetedben ilyet látsz, azonnal jelentsd nevelőidnek, súlyosabb esetben haladéktalanul fordulj az iskola valamelyik vezetőjéhez!

13. Rendkívüli esemény esetén szükséges teendők

Minden olyan eseményt rendkívülinek kell tekinteni, melynek bekövetkeztét előre nem lehet tudni: Pl. bombariadó, árvíz, tűz gázrobbanás, járvány stb. A rendkívüli esemény észlelésekor a nevelők és az alkalmazottak elsődleges feladata a riasztás és a tanulók biztonságos helyre való kísérése az épületből. Ezzel egy időben a rendőrség, tűzoltóság, mentők értesítése. Az épület kiürítése, a tanulók biztonságos helyre való vonulása a tűzvédelmi szabályzatban rögzítettek szerint történik. Az iskola  munkavédelmi felelőse, karbantartók feladata az esemény észlelése után a szükséges intézkedések megtétele: áramtalanítás, gázcsapok elzárása stb. A riasztó jelzést, és az ezt követő sorakozást az intézmény valamennyi dolgozójának, tanulójának ismerni kell!

A járványügyi készenlét idején alkalmazandó eljárásrendről, teendőkről az intézkedési tervben leírtak alapján kell eljárni.

14. A tanulók TÁVOLMARADÁSÁNAK, mulasztásának, KÉSÉSÉNEK igazolása

1. Ha a tanuló a tanítási óráról, vagy a tanórán kívüli foglalkozásról távol marad, akkor mulasztását igazolnia kell.

2. A szülő egy tanév folyamán gyermekének 3 nap hiányzást igazolhat. Ez alól mentesítést - indokolt esetben - az intézményvezető adhat.

3. Az igazolást a tanulók az osztályfőnöküknek adják le, legkésőbb a mulasztást követő harmadik napon.

4.A tanuló órái igazolatlannak minősülnek, ha az előírt határidő alatt nem igazolja a távolmaradást.

5. Amennyiben a tanuló az iskolában tartózkodik, de a tanítási órán nem vesz részt, vagy arról engedély nélkül távozik / elszökik/, azt igazolatlan mulasztásnak kell tekinteni.

6. Hiányzás

-        1 óra hiányzás esetén a szülőt értesíteni kell

-        10 igazolatlan órai mulasztás után az osztályfőnök jelzéssel él az igazgató felé, aki hivatalosan tájékoztatja a hiányzásról a szülőt illetve az illetékes Család- és Gyermekjóléti szolgálatát.

-        Ha a tanuló hiányzása eléri a 30 igazolatlan órát, értesíteni kell a szabálysértési hatóságot, a szülőt, a család és gyermekjóléti szolgálatot. Az iskola vezetője szabálysértési feljelentést küld a területileg illetékes rendőrkapitányságnak.

-        50 óránál értesíteni kell a Család és gyermekjóléti szolgálatot, kezdeményezi a családtámogatási ügyben eljáró hatóságnál a családi pótlék szüneteltetését.

7. A mulasztás igazolásának elfogadására az osztályfőnök jogosult.

8. A mulasztás igazolható, ha

-        a tanuló - a szülő írásbeli kérelmére - előzetes engedélyt kapott a távolmaradásra;

-        a tanuló beteg volt, és azt megfelelően igazolja,

-        a tanuló hatósági intézkedés, vagy egyéb alapos ok miatt nem tudott kötelezettségének eleget tenni.

9. Az igazolást a tanulók az osztályfőnöküknek adják le, legkésőbb a mulasztást követő harmadik napon.

10. Ha a tanuló három napon keresztül mulasztott az oktatásról, és annak okáról az iskola tájékoztatást nem kapott, az osztályfőnöknek a szülőt meg kell keresnie a gyermekvédelmi felelőssel együtt.

11. Nem számít hiányzásnak, ha iskolai ügy miatt hiányzik a tanuló.

12. A becsengetés után érkező tanulók az iskola bejáratánál – a szélfogóban – tartózkodnak a kicsengetésig, hogy ne zavarják a tanítási órát. A rendszeresen késve érkező tanulók szüleit az osztályfőnök írásban tájékoztatja.

13. Egy tanévben a tanulónak igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen nem haladhatja meg a 250 órát. Aki ennél többet mulaszt, nem osztályozható, nem értékelhető. A nevelőtestület azonban – mérlegelve az összes körülményt – dönthet úgy, hogy a tanulónak engedélyezi osztályozó vizsga letételét, vagy - első-évfolyamon a magasabb osztályba lépést.

Tanulmányi kötelezettségek

Mulasztás miatt a tanév végén nem osztályozható az a tanuló, akinek egy tanévben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen meghaladja a 250 órát, osztályozó vizsgált köteles tenni, ha:

A félévi és a tanév végi osztályzat megállapításához a tanulónak osztályozó vizsgát kell tennie, ha:

-        felmentették a tanórai foglalkozásokon való részvétel alól,

-        hiányzás mértéke miatt nem osztályozható, és a nevelőtestület - az osztályfőnök és a szaktanár javaslata alapján - úgy dönt, hogy osztályozó vizsgát tehet.

Az osztályozó vizsga teljesítésének határideje:

-        félévkor: január 10 – 20.

-        a tanítási év végén: az utolsó tanítási napig.

Ha a tanuló a tanítási év végén nem tett sikeres javító, ill. osztályozó vizsgát, tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja.

15. FEGYELMEZŐ INTÉZKEDÉSEK ELVEI ÉS FORMÁI

Azokat a tanulókat, akik az iskolai házirendet tanórán, vagy tanórán kívül, vagy iskolába jövet, illetve hazamenet megszegik, vagy iskolai közösség normát sértő magtartást tanúsítanak, fegyelmező intézkedésben részesítjük.

Büntetések formái: szaktanári figyelmeztetés, osztályfőnöki figyelmeztetés, osztályfőnöki megrovás, igazgatói figyelmeztetés, igazgatói megrovás, fegyelmi eljárás.

A mellékletben szereplő fegyelmi eljárás szabályzata tartalmazza a rendszabályozó intézkedéseket.

 

15.1.  A büntetőjogi és fegyelmi eljárás hatálya alá nem tartozó, pedagógus vagy a köznevelési intézmény egyéb alkalmazottja ellen irányuló, a tanuló részéről elkövetett közösségellenes vagy azzal fenyegető cselekmények megelőzésének, kivizsgálásának, elbírálásának elvei és az alkalmazandó intézkedések.

 

1.A tanuló az iskola pedagógusa vagy más alkalmazottja ellen irányuló közösségellenes cselekményt követ el vagy azzal fenyegetődzik, ha az iskolai, közösségi együttélés szabályaival alapvetően ellentétes magatartást tanúsít, amely sérti az iskola helyi normáit és a nevelési-oktatási folyamatban résztvevő tanulók és pedagógusok alapvető érdekeit.

 

2. Ha a tanuló által elkövetett közösségellenes magatartás vagy az azzal történő fenyegetés büntetőjogi felelősség hatálya alá tartozik, a szükséges hatósági bejelentést haladéktalanul be kell nyújtani.

Ha a közösségellenes magatartás fegyelmi eljárás hatálya alá tartozik, a fegyelmi eljárást a tudomásszerzéstől számított nyolc napon belül meg kell indítani. Ha a közösségellenes magatartás vagy az azzal történő fenyegetés nem minősül szabálysértésnek vagy bűncselekménynek, akkor az intézmény igazgatója a cselekményről szóló tudomásszerzéstől számított öt napon belül vizsgálatot kezdeményez a közösségellenes magatartást vagy az azzal történő fenyegetést vélhetően megvalósító tanuló ellen, amelybe bevonja a tanuló szüleit.

 

3. A vizsgálat lefolytatására az intézmény igazgatója három fős bizottságot hoz létre, amelyet maga vezet. A vizsgálat alapján a bizottságnak meg kell ítélnie, hogy cselekedetével a tanuló megvalósította-e a közösségellenes magatartást vagy az azzal történő fenyegetést. A vizsgálatban a bizottságnak meg kell állapítania, hogy az elkövetett cselekmény büntetőjogi vagy fegyelmi eljárás hatálya alá tartozik-e vagy sem. Az elbíráláskor figyelembe kell venni, hogy a cselekmény milyen mértékben veszélyezteti az iskolaközösség működését, az iskolai nevelő-oktató munka nyugodt folytatásának feltételeit, és milyen mértékben áll szemben a helyi szokásrenddel.

 

16. A tanuló anyagi felelőssége

1. Ha a tanuló tanulmányai folytatásával összefüggésben az iskolának kárt okoz, gondatlanság esetén az okozott kár 75 %- át köteles megtéríteni.

2. Tettenérés esetén a tanuló az okozott kárért anyagi felelősséggel tartozik.

3. Gondatlan károkozás esetén a tanuló felelőssége korlátozott, míg szándékos esetben a teljes kárt köteles megtéríteni. A kártérítés mértékéről az igazgató javaslatára a tantestület dönt, vizsgálat alapján. A vizsgálat tényéről és a döntésről a tanulót és szüleit értesíteni kell, és fel kell szólítani a kár megtérítésére.

17. A tanuló munkájának elismerése

1. A diákok munkájának legfontosabb mérőeszköze az osztályozási rendszer.

2. A félévi osztályzás az első félévben, míg az év végi a teljes tanévben végzett munkát tükrözi.

3. A félévi és az év végi érdemjegyeket a szaktanár (aki az osztályozó értekezleten a tantestület tagjaitól segítséget kérhet) határozza meg. Indokolt esetben az évközi érdemjegyek számtani átlagától eltérő érdemjegyet is meghatározhat a szaktanár.

4. A szaktanár - a munkaközösséggel egyetértésben - meghatározza és az év elején ismerteti a tanulókkal a teljesítendő minimális tantárgyi követelményeket.

Tanulmányi jegyek

Az első-második évfolyamon – félévkor, valamint első évfolyamon év végén szöveges minősítéssel kell kifejezni, hogy a tanuló kiválóan, jól vagy megfelelően teljesített, illetve felzárkóztatásra szorul. Ha a tanuló „felzárkóztatásra szorul” minősítést kap, az iskolának a szülő bevonásával értékelni kell a tanuló teljesítményét, fel kell tárni a tanuló fejlődését, haladását akadályozó tényezőket, és javaslatot kell tenni az azok megszüntetéséhez szükséges intézkedésekre.


A magatartás érdemjegy minősítése

 

 

Példás

Változó

Rossz

1. Az iskola és közösségi céljaival

való azonosulás és értékeinek a figyelembevétele.

Élenjáró,

kezdeményező

Aktívan, szívesen részt vesz

Közömbös, megbízatásaiban következetlen

Érdektelen,

megbízhatatlan, szembefordul a közakarattal

2. Hatása a közösségre

Pozitív

Befolyást nem, vagy kevésbé gyakorol

Tudatosan nem árt

Szembefordul a közösséggel

3. A Házirend betartása

Betartja és a betartására ösztönöz

Betartja, azt tudatosan nem sérti meg

Többé – kevésbé betartja, hajlamos a fegyelmezetlen-

ségre

Sokat vét ellene, gyakran megsérti

4. Aktivitása, példamutatása

Jó, másokat is buzdít

Megfelelő, számottevő

Gyenge

Negatív, rendbontó

5. Felelősségérzete

Fejlett, tettekben megnyilvánuló

Nem kezdeményez, de elfogadja a kezdeményezést

Sodródik a többséggel, vagy a közösség mellett

Fejletlen, tetteiért nem vállalja a felelősséget

6. Fegyelmezettsége

Nagyfokú, önfegyelemre épül

Megfelelő

Gyenge, ingadozó

Súlyosan kifogásolható

7. Törődés társaival

Gondos, odafigyel másokra

Általában észreveszi társai gondjait

Esetleges, spontaneitás jellemzi

Közömbös vagy gátló, ártó szándékú

8. Segítőkészsége

Fejlett, keresi a segítő és jobbító változások lehetőségét

Együtt érez a problémákkal küzdőkkel, de nem foglalkozik velük

Szimpátiája ingadozó, időnként kárörvendő

Kívülálló, elzárkózó, nem jellemzi segítőkészség

9. Viselkedése, hangneme

Kifogástalan, udvarias

Néha kívánnivalót hagy maga után

Nyegle, gyakran kiszámíthatatlan

Durva, goromba

10. Viszonya nevelőihez, felnőttekhez

Tisztelettudó

Szót fogad, a figyelmeztetést megfogadja

Csak nyomatékos utasításra hajtja végre a tanári és szülői utasítást, esetenként tiszteletlen

Szófogadatlan, nyíltan szembeszegül

 

 


A szorgalom érdemjegy minősítése

 

 

 

Példás

Változó

Hanyag

1. Tanulmányi munkájának szintje képességeihez viszonyítva

Igényes

Folyamatos

Ingadozó

Képességeitől teljesítménye messze elmarad

2. Munkavégzésének jellemzői

Kitartó, pontos, megbízható

Rendszeres, figyel az órán, folyamatosan készül az órákra

Rendszertelen, pontatlan

Megbízhatatlan, nem végzi el feladatait

3. Általános tantárgyi munkavégzése /viszonya az egyes szaktárgyakhoz/

Minden iskolai feladatát elvégzi

Ösztönzésre dolgozik

A segítséget elfogadja, a tanórai munkába bekapcsolódik

Feladatait a tárgyak többségében nem végzi el, egyes tantárgyakkal szembeszegül

 

4. Önálló munkavégzés, önállóság szintjei

Önálló, önelemző

Törekszik az önálló munkavégzésre

Önállótlan, tanári utasításokra szorult.

Elutasító a tanulással szemben, nem hajlandó munkavégzésre

 

5. Többféle feladatot vállal-e

Igen

Keveset

Ritkán

Nem vállal

6. Érdeklődés

Tananyagon felül is produkál,

többletismeretre törekszi

A kötelező tananyagot pontosan teljesíti, érdeklődése azon belül marad

Ingadozó, esetleges, ritkán figyel valamire

Közömbös, érdektelenség jellemzi

7. Tanórán kívüli információk felhasználása

Sokszor, rendszeres

Előfordul

Ritkán

Egyáltalán nem

8. Kötelességtudat

Magas fokú, rendszeresen készül az órákra

Ösztönzésre vár, általában felkészül

Alul motivált, változékony

Nem törődik kötelességeivel

 


18. Az egyéni tanrendű tanuló értékelése, osztályozása

Nkt. 45. § (5): A tankötelezettség iskolába járással teljesíthető. Ha a tanuló egyéni adottsága, sajátos helyzete indokolja, és a tanuló fejlődése, tanulmányainak eredményes folytatása és befejezése szempontjából előnyös, a tankötelezettség teljesítése céljából határozott időre egyéni munkarend kérelmezhető. A szülő, nagykorú tanuló esetén a tanuló a kérelmet a tanévet megelőző június 15-éig nyújthatja be a felmentést engedélyező szervhez. Ezen időpontot követően csak abban az esetben nyújtható be kérelem, ha a tankötelezettség iskolába járással történő teljesítését megakadályozó körülmény merül fel. Jogszabályban meghatározott esetben az egyéni munkarendet biztosítani kell.

Az Oktatási Hivatal engedélyezheti az egyéni munkarend szerinti tanulást abban az esetben, ha az a tanulmányok folytatása és befejezése szempontjából „előnyös” a tanuló számára. Az egyéni munkarend szerinti tanulás kizárólag határozott időre kérelmezhető.

-        Az adott évfolyam tantervi követelményeinek teljesítéséről a félévi és a tanév végi vizsgán kell beszámolnia a vizsgaszabályzat előírásainak megfelelően.

-        A tanév során érdemjegyekkel nem minősítjük az egyéni tanrendű tanuló előmenetelét. Értékelése a vizsgán nyújtott teljesítménye alapján 1 – 2. évfolyamon félévkor, valamint 1. osztály végén szöveges értékeléssel, a 2. évfolyam végétől a 8. évfolyammal bezárólag osztályzattal történik. A magántanuló vizsgán történő beszámoltatási formáinak alkalmazása a Közoktatási törvény előírásainak megfelelően történik.

-        Az egyéni tanrendű tanuló a készségtárgyakból mentesítve van a beszámoltatás alól.

-        Magatartását és szorgalmát sem kell minősíteni.

-        A beszámoltatás szóbeli formáját alkalmazzuk a magyar irodalom, történelem, földrajz, természetismeret, kémia, biológia, informatika, környezetismeret tantárgyak esetében.

-        A beszámoltatás szóbeli és írásbeli formáját kell alkalmaznunk magyar nyelv, matematika, angol nyelv tantárgyak esetében.

19. Értékelés 2. osztály félévétől 8. osztály végéig

A tantárgyi osztályzatokat, a tanuló évközi érdemjegyei, vagy az osztályozó vizsga (különbözeti vizsga, javítóvizsga) eredményei alapján kell kialakítani a Közoktatási törvényben leírtak szerint.

A tanév végi osztályzat tanúsítja tehát, hogy

-        a tanuló az adott évfolyam követelményeit milyen mértékben teljesítette,

-        ismeretei elegendőek-e az elégséges minősítés megszerzéséhez,

-        tudása elegendő-e a következő évfolyam elvégzéséhez.

A tanuló előmeneteléről a szülőket a Kréta E- naplón keresztül, a félévi értesítőn és a bizonyítványba beírt eredmények segítségével kell tájékoztatni.

Az érdemjegy és az osztályzat megállapítása soha nem válhat a fegyelmezés eszközévé!

Jeles (5), aki

-        a tantervi követelményeknek kifogástalanul eleget tesz,

-        a tananyagot ismeri, érti, tudja alkalmazni,

-        a tantárgy szaknyelvét használja, szabatosan fogalmaz.

 

Jó (4), aki

-        a tantervi követelményeknek megbízhatóan, kevés, jelentéktelen hibával tesz eleget.

Közepes (3), aki

-        a tantervi követelményeknek pontatlanul tesz eleget,

-        gyakran szorul a számonkérés során tanári segítségre.

Elégséges (2), aki

-        a tantervi követelményekből a továbbhaladáshoz csak a szükséges minimális ismeretekkel, jártassággal rendelkezik,

-        fogalmakat önállóan nem alkot, egyáltalán önálló feladatvégzésre nem képes.

Elégtelen (1), aki

-        a tantervi minimumot sem teljesítette,

-        ennek eleget tenni a tanári útmutatás segítségével sem képes.

Osztályozhatóság, osztályozás rendje:

-        A tanuló igazolt és igazolatlan hiányzásai nem haladhatják meg az évi 250 órát.

-        Az osztályozás az adott tanév tantárgyi követelményeinek való megfelelés alapján, illetve eredményes tantárgyi osztályozó vizsga alapján történik.

-        Indokolt huzamos hiányzás esetén – amennyiben a tanuló nem tud legalább elégséges szinten bekapcsolódni a folyamatos munkába, "felmérő" dolgozat írására, illetőleg osztályozó vizsgára kötelezhető, legkésőbb a javítóvizsga időszakáig.

-        A tanuló, ha az egyes tantárgyak éves óraszámának 30 %- át meghaladóan mulasztott, a nevelőtestület döntése értelmében, osztályozó vizsga letételével folytathatja a tanulmányait.

-        A nevelőtestület az osztályozó vizsgát megtagadhatja, ha az igazolatlan órák száma meghaladja az igazolt mulasztások számát.

-        Az E-napló különböző színnel jelöli az érdemjegyeket. Piros színnel jelöli a témazáró dolgozatokra adott érdemjegyeket. Meg kell nevezni pontosan, hogy az adott tantárgyból, mely tananyag tudására, milyen érdemjegyet kapott a tanuló.

Gyermekek, tanulók jutalmazásának elvei és formái:

Az iskolai jutalmazás formái:

1. Tanév közben, ill. tanév végén a következő dicséretek adhatók:

-        szaktanári dicséret,

-        osztályfőnöki dicséret,

-        igazgatói dicséret,

-        nevelőtestületi dicséret.

2. Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő munkát végzett tanulók a tanév végén:

-        példamutató magatartásért,

-        kiemelkedő szorgalomért,

-        példamutató magatartásért és kiemelkedő szorgalomért dicséretben részesíthetők.

3. Az egyes tanévek végén, valamint a nyolc éven át kitűnő vagy jeles eredményt elért tanulók oklevelet és könyvjutalmat kapnak, melyet a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehetnek át.

4. Az iskolán kívüli versenyeken, vetélkedőkön, bemutatókon eredményesen szereplő tanulók szaktanári dicséretben, vagy könyvjutalomban részesülhetnek.

 

20. A TANULMÁNYOK ALATTI VIZSGÁK RENDJE

 

Osztályozó vizsgára jelentkezés módja:

Szabályzat célja a tanulók, a tanulmányaik alatt tett vizsgái lebonyolítási rendjének szabályozása. A tanulmányok alatti vizsga követelményeit, részét (írásbeli, szóbeli, gyakorlat) és az értékelés rendjét a nevelőtestület határozza meg.

A tanulmányok alatti vizsgák célja: azon tanulók osztályzatainak megállapítása, akiknek félévi, vagy évvégi osztályzatait évközi teljesítményük és érdemjegyeik alapján a jogszabályok szerint lehet meghatározni.

Vizsgák fajtái:

          -osztályozó,

          -különbözeti vizsga,

          -javító vizsga.

           

Hatálya kiterjed az intézmény minden tanulójára.

 

Osztályozó vizsga: a félévi és évvégi jegyek lezárását megelőző 2 hétben kell megszervezni.

Osztályozó vizsgát kell tennie teljesítményének értékelése céljából a tanulónak,

-ha a tanítási év során a jogszabályban meghatározott mértékű igazolt és igazolatlan hiányzást összegyűjtötte.

-Felmentést kapott a kötelező tanórai foglalkozások látogatása alól (egyéni tanrend).

-Engedélyt kapott a tanuló, hogy 1 vagy több tantárgy tanulmányi követelményének 1 tanévben vagy az előírtnál rövidebb idő alatt tegyen eleget. Írábeli vizsga teljesítéséhez rendelkezésre álló idő vizsgatárgyanként 45 perc.

Szóbeli vizsga: 1 vizsganapra legfeljebb 3 tantárgyból szervezhető. A vizsgáztatás időtartama 15 percnél nem lehet több.

Az osztályozó vizsgát megismételni, eredményén javítani nem lehet. Ha az osztályozó vizsga elégtelen, a tanulónak a tanévet ismételni kell.

 

Különbözeti vizsga: Időpontját az igazgató határozza meg. Iskolaváltás, vagy külföldi tanulmányok Magyarosrszági folytatása feltételeként írható elő. A különbözeti vizsga tantárgyainak tartalmának meghatározása során mindig egyedileg kell, az igazgatónak határozatot hoznia a jelentkező tanuló ügyében.

 

Javító vizsga: Ha a tanuló tanév végén elégtelen osztályzatot kap, javító vizsgát tehet. Javító vizsgára a nyár folyamán legalább 3 alkalommal készíteni kell a tanulót, a javító vizsgát augusztus 20-és 31 között kell megszervezni. A tanuló törvényes képviselőjét írásban kell tájékoztatni a javító vizsga követelményeiről és időpontjáról. a tanulót a vizsga eredményéről tájékoztatni kell.

 

A vizsgák szervezésének legfontosabb szabályai: a vizsgabizottság minimum 3 főből áll:

-Elnök, felel a szabályok betartásáért, vezeti a jegyzőkönyvet.

-Kérdezőtanár: megfelelő tanári végzettséggel és szakos tanár legyen.

-Ellenőrző tanár: Szakos tanár legyen.

 

Írásbeli vizsgák szabályai:

Tanteremben, minden padban, csak 1 diák ülhet.

A feladatlapot az iskola pecsétjével el kell látni.

Feladatlap megoldásának ideje: 45 perc.

Segédeszköz használható, melyet a szaktanár megenged.

Egy vizsganapon 2 db írásbeli vizsga tehető.

Ha a vizsgázó az írásbelin szabálytalanságot követ el, a felügyelő tanár e tényt jegyzőkönyvben rögzíti, felvezeti a feladatlapra és jelenti a igazgatónak.

 

Szóbeli vizsga általános szabályai:

Egy napon 3 szóbeli vizsga tehető.

A vizsgázónak a vizsga előtt minimum 15 perccel kötelező megjelenni.

Minden tanuló tételt húz, felkészülési idő 20 perc.

A felelet 10-15 percig tarthat.

A szóbeli vizsgán a vizsgázó szabálytalanságot követ el, az elnök figyelmezteti és a vizsgabizottság dönt az eredményről.

 

Vizsgatárgyak követelményei azonosak az adott évfolyam adott tantárgyának követelmény rendszerével.

 

21. Egésznapos, napközi, tanulószobai és egyéb foglalkozás

Egésznapos oktatás

-        Első, második és harmadik évfolyamon iskolaotthonos oktatás folyik.

-        Erről a szülők az óvodai szülői értekezleten tájékoztatást kapnak a leendő első osztályos nevelőktől.

Délutáni foglalkozás

-        Negyedik, évfolyamon – napközis ellátást biztosítunk tanulóinknak.

-        Ötödik, hatodik, hetedik, nyolcadik évfolyamon tanulószobai foglalkozást biztosítunk tanulóinknak.

-        A tanuló nem megfelelő közösségi viselkedése esetén javaslat tehető az ellátásból történő kizárásra.

Javaslattevő:

-        intézményvezető

-        osztályfőnök

-        napközis nevelő

 

A tanulók tantárgyválasztásával kapcsolatos eljárás

A választható tantárgyak foglalkozások és a pedagógus választás szabályai:

A tantárgyfelosztás az iskola pedagógus erőforrásainak kihasználásával úgy készül el, hogy minden osztály és tanulócsoport számára biztosított a szakos ellátottság. Az iskola lehetőségeiből adódóan a pedagógusok szülői, tanulói oldalról történő kiválasztására ezért nincs lehetőség. Választható tantárgyak az intézményünkben:

-nemzetiségi oktatás: cigány népismeret

-hit-erkölcstan: hit-erkölcstan és etika.

Választható tantárgyak meghirdetésekor közöljük, hogy a tárgyat melyik pedagógus fogja tanítani. A választható tantárgyak közül nemzetiségi népismeret, valamint a hit-erkölcstan és etika tantárgyak választhatók a tanulók által. a választható tantárgyak tanévközben nem módosíthatók, a tanuló köteles az általa választott tantárgyon a tanév befejezéséig részt venni. a választható tantárgyat a tanuló gondviselője írásban jelezheti az előző tanév május 20.-ig.

A szabadon választható foglalkozások választása: a tanuló adott tanévben szeptember 01.-10. között jelentkezhet a szabadon választható foglalkozásokra (szakkörök).

A tanuló tanév közben nem iratkozhat ki, nem maradhat ki a választott foglalkozásról, köteles a foglalkozáson tanév végéig részt venni.

 

Étkezés

-        A tanulók az iskolában napi háromszori étkezésben részesülnek.

-        Az étkezés a tanév során bármikor igényelhető, ill. lemondható.

-        Az étkezések összeírása minden nap reggel 8 órakor történik.

-        Az étkezési térítési díjak befizetése minden hónap 10. napjáig  történik.

-        A túlfizetések rendezése a következő havi díjfizetésnél történik.

-        A Gyermekvédelmi törvény 148.§ hatálya alá tartozó igénylőket normatív kedvezmény illeti meg

Művészeti oktatás

Első-negyedik évfolyamon tanulóink néptánc, zongora-oktatásban részesülnek. A tanítást „külsős” művész-tanárok végzik.

Tanórán kívüli programok

-        Az iskolai ünnepélyeken, a munkaterv szerinti kulturális és sportrendezvényeken valamennyi tanulónak részt kell vennie.

-        A projekthét, témahét tanórán kívüli programjai, rendezvényei a kötelező foglakozásokhoz taroznak, így azokon a bevont tanulócsoport tagjainak kötelező a részvéte.

-        Az iskola által a tanév során szervezett kirándulásokon, színház- és mozilátogatásokon való részvétel önkéntes, mivel az anyagi forrást minden esetben a szülőnek kell biztosítani.

-        Az iskola tanulói vallásukat szabadon gyakorolhatják.

-        Lehetőséget biztosítunk tanulóinknak– tanórán kívüli időszakban – az IKT eszközök használatára.

 

 

A felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elvei és korlátai

Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásának elvei
– Egyéni fejlesztésre alkalmas feladatok adása.
– Önművelési feladatok, önművelési képességeket fejlesztő feladatok adása.
– A házi feladatok ne a fegyelmezés eszközei legyenek!
– A házi feladat ne a tanulók önhibáján kívül elmulasztott tanórai tevékenységek pótlása legyen
– A gyakorlást, a bevésést, a képességfejlesztést szolgálja.
– Alkalmas legyen önművelési technikák gyakoroltatására.
– A tanulási képességek fejlesztését szolgálja (emlékezet, koncentráló képesség, gondolkodási műveletek).
– A házi feladat az önállóságra nevelést, a felelősségtudat a munkavégzés pontosságának kialakítását szolgálja.

A tanulószobai foglalkozások szervezésének elvei
1. A házi feladatok elvégzésének színtere legyen.
2. A tanulási képességek fejlesztését szolgálja (memória, gondolkodási műveletek, koncentrál

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 1
Heti: 5
Havi: 2
Össz.: 3 178

Látogatottság növelés
Oldal: Házirend
Kékcsei Arany János Általános Iskola - © 2008 - 2024 - kekcsei-arany-iskola.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »