Kékcsei Arany János Általános Iskola

„Én meg tudom tenni, amit te nem, és te meg tudod tenni, amit én nem; együtt nagy dolgokra vagyunk képesek.” (Teréz anya)

 

 

Kékcsei Arany János Általános Iskola

 

 

 

5 éves - átfogó - intézményi önértékelési programja

2021.szeptember 1-2026. augusztus 31.

 

 

 

 

 

 

 

Az önértékelési programot készítette: az Önértékelési Csoport

 

 

Az önértékelési programot jóváhagyom:

 

 

Kelt:                                                         p.h.

                                                                                                                                                                                                       

vezető aláírása:

 

 

vezető neve:

Nagy Enikő Zsuzsanna

 

 

 

 

 

Az önértékelési program informatikai támogató rendszerben való rögzítése:

 

- rögzítést végző személy neve és munkaköre: Kovács Mónika munkaközösség vezető

 

- rögzítés időpontja: .................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

Tartalomjegyzék

 

I

Bevezető rész

 

1.

Az intézmény főbb adatai, önértékelési program meghatározásakor figyelembe veendő jellemzői

 

 

1.1.

Az intézmény általános adatai

 

 

1.2.

Az intézményben önértékeléssel érintett pedagógusok és vezetők

 

2.

Az önértékelési program készítési kötelezettség

 

3.

Az önértékelési tevékenység szakmai támogatása

II.

Az önértékelési tevékenység céljának meghatározása

III.

Az önértékelés elvárt eredménye

IV.

Az önértékelési program megvalósításhoz szükséges feladatok rögzítése

 

1.

Az önértékelési program feladatai értékelési szintenként

 

2.

A pedagógus önértékelés feladatai

 

3.

A vezető önértékelés feladatai

 

 

3.1.

A vezető önértékelés gyakorisága, esedékessége

 

 

3.2.

A vezető önértékelése során évente ellátandó feladatok

 

 

3.3.

A vezető önértékelése során az önértékelés évében ellátandó feladatok

 

4.

Az intézmény önértékelés feladatai

 

 

4.1.

Az intézmény önértékelés gyakorisága, esedékessége

 

 

4.2.

Az intézmény önértékelése során évente ellátandó feladatok

 

 

4.3.

Az intézmény önértékelése során az önértékelés évében ellátandó feladatok

 

5.

Az 5 éves – átfogó - intézményi önértékelési program során ellátandó feladatok ütemezése

 

6.

Az önértékelési feladatok ellátásához szükséges emberi és egyéb erőforrások

 

 

6.1.

Emberi erőforrás

 

 

 

6.1.1.

Intézményvezető

 

 

 

6.1.2

Az önértékelési csoport

 

 

 

6.1.3.

További közreműködők

 

 

6.2.

Egyéb erőforrás

V.

Az önértékelés eljárásrendje, általános szabályai

 

1.

Az önértékelés előkészítésének eljárásrendje, általános szabályai

 

 

1.1.

Az önértékelési csoport tevékenységének áttekintése

 

 

1.2.

Az általános elvárások intézményi értelmezése és az értelmezések felülvizsgálata

 

 

1.3.

Az önértékelési program elkészítése

 

 

1.4.

Az önértékelési rendszerről, illetve az önértékelési program tervezetéről szóló tájékoztatás

 

 

1.5.

Az önértékelési program jóváhagyása

 

 

1.6.

A jóváhagyott önértékelési programmal kapcsolatos tájékoztatási feladatok ellátásáról

 

2.

Az önértékelés megvalósításra vonatkozó eljárásrend, általános szabályok

 

 

2.1.

Éves önértékelési terv elkészítése

 

 

2.2.

A pedagógus önértékelés megvalósítására vonatkozó eljárásrend

 

 

 

2.2.1.

A pedagógus önértékelési eljárás szakaszai

 

 

 

2.2.2.

A pedagógus önértékelés során felhasznált adatok

 

 

2.3.

A vezető önértékelés megvalósítására vonatkozó eljárásrend

 

 

 

2.3.1.

A vezető önértékelési eljárás szakaszai

 

 

 

2.3.2.

A vezető önértékelés során felhasznált adatok

 

 

2.4.

Az intézmény önértékelés megvalósítására vonatkozó eljárásrend

 

 

 

2.4.1.

Az intézmény önértékelési eljárás szakaszai

 

 

 

2.4.2.

Az intézmény önértékelés során felhasznált adatok

 

 

2.5.

Az önértékelés megvalósítása során az egyes önértékelés során alkalmazott módszerekre, eszközökre vonatkozó eljárásrend és szabályok

 

 

 

2.5.1.

A dokumentumelemzés szabályai

 

 

 

2.5.2.

A megfigyelés (óra/foglalkozás látogatás) szabályai

 

 

 

2.5.3.

Interjúk lebonyolításának szabályai

 

 

 

2.5.4.

Kérdőíves felmérés szervezésének, lebonyolításának szabályai

 

 

 

2.5.5.

Az adatgyűjtés szervezése

 

3.

Az önértékelés során az értékelésre, minőségbiztosítására vonatkozó eljárásrend, általános szabályok

 

 

3.1.

Az értékelésre vonatkozó eljárásrend, általános szabályok

 

 

3.2.

A minőségbiztosításra vonatkozó eljárásrend

VI.

Sajátos rendelkezések

 

1.

Az önértékelési csoport tevékenységének értékelése

 

2.

Az intézmény elvárások kialakításának eljárásrendje az önértékelési rendszer bevezetésének évében

 

3.

Záró rendelkezések

 

Mellékletek

 

1.

Az önértékelés elvárt eredményei

 

2.

A vezetők tekintetében évente értékelendő szempontok

 

3.

Az intézmény tekintetében évente értékelendő szempontok

 

4.

Az 5 éves - átfogó - intézményi önértékelés során ellátandó feladatok ütemezése

 

5.

A pedagógus értékelésbe bevont dokumentumok és azok vizsgálati szempontjai

 

6.

A pedagógus önértékelés évenkénti ütemezése várható létszámokkal

 

7.

A vezető önértékelés évenkénti ütemezése várható létszámokkal

 

8.

Az önértékelési csoport tagjai

 

9.

Az általános elvárások intézményi értelmezése

 


I. fejezet

Bevezető rész

 

 

1. Az intézmény főbb adatai, önértékelési program meghatározásakor

figyelembe veendő jellemzői

 

1.1. Az intézmény általános adatai

 

Az intézmény neve: Kékcsei Arany János Általános Iskola

 

 

Az intézmény székhelye: 4494 Kékcse Fő utca 87.

 

Az intézmény telephelye(i): -

 

 

Az intézmény alapítója: Emberi Erőforrások Minisztériuma

 

Az intézmény fenntartója: Kisvárdai Tankerületi Központ

 

Az intézmény típusa: általános iskola

 

Az intézmény gazdasági szervezettel:

□  rendelkezik, a szervezet neve:

X nem rendelkezik. Az intézmény gazdálkodási feladatait - fenntartói kijelölés alapján: KLIK Kisvárdai Tankerülete látja el.

 

Az alapító okirat szerint ellátandó tevékenységi körök, kormányzati funkciók:

 

egyéb köznevelési foglalkozás

-          napközi, tanulószoba

általános iskolai nevelés-oktatás

-          nappali rendszerű iskolai oktatás

-          alsó tagozat, felső tagozat

-          8 évfolyam

-          sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelése-oktatása (egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos – enyhe értelmi fogyatékos)

-          integrációs felkészítés

-          képesség kibontakoztató felkészítés

-          nemzetiséghez tartozó általános iskolai nevelés-oktatás

-          egész napos iskolai képzés

-          iskolai könyvtár

 

Az iskolai osztályok száma: 8 osztály

 

Az intézménybe felvehető maximális tanulólétszám: 240 fő

 

Az intézmény alapításának éve: 2013.

 

Az intézményünkben minőségirányítási rendszer:

 □ működik, melynek tapasztalatai felhasználásra kerültek az intézmény önértékelési program kidolgozása során.

 X nem működik.

 


1.2. Az intézményben önértékeléssel érintett pedagógusok és vezetők

 

Pedagógus önértékeléssel érintettek száma

 

Az intézményben az önértékelési program elkészítésekor foglalkoztatott:

- pedagógusok száma 13 fő, és

- a vezetők közül közvetlen pedagógus feladatot is ellátó vezetők száma: 1 fő.

 

A pedagógusok önértékeléssel érintett száma az előzőek alapján tehát 13 fő.

 

A pedagógus önértékelési feladatok évenkénti - hozzávetőleges - létszám adatait tájékoztató jelleggel a 6. számú melléklet tartalmazza.

 

A vezető önértékeléssel érintettek száma

 

Az intézményben az önértékelési program elkészítésekor tevékenykedő vezetők száma 1 fő.

(A vezetők számába nem kerülnek besorolásra a vezető-helyettesek, függetlenül attól, hogy a köznevelés más területén a helyettesi pozíció is vezető pozíciónak minősül.)

 

Az egyes vezetők kötelező vezető önértékelésének az 5 éves önértékelési cikluson belüli tervezett ütemezését - tájékoztató jelleggel - a 7. számú melléklet tartalmazza.

 

2. Az önértékelési program készítési kötelezettség

 

Intézményünk - a nevelési- oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) 145. § (2) bekezdése figyelembevételével, tesz eleget az Oktatási Hivatal által kidolgozott és az emberi erőforrások minisztere által jóváhagyott "Önértékelési Kézikönyv Általános Iskolák számára"  ( továbbiakban: Önértékelési Kézikönyv) nevű intézmény önértékelési standard alapján előírt 5 évre szóló - átfogó - intézményi önértékelési program készítési kötelezettségének.

 

Jelen program figyelembe veszi az Önértékelési Kézikönyvben az 5 éves önértékelési program előkészítésére, tartalmára, elfogadására vonatkozó előírásokat.

 

A program elkészítésekor figyelembe vételre kerültek:

a)  a köznevelés területére vonatkozó jogszabályok, különösen:

            - a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény,

            - az EMMI rendelet.

 b) az intézményünk belső szakmai dokumentumai, különösen:

            - a pedagógiai programunk,

            - a szervezeti és működési szabályzatunk,

            - a továbbképzési programunk,

            - az éves munkatervek és éves beszámolók.

 

3. Az önértékelési tevékenység szakmai támogatása

 

Az intézményünkben folyó önértékelési tevékenységet támogatja az Oktatási Hivatal, az általa:

- kiadott Önértékelési Kézikönyvvel, valamint

- működtetett informatikai támogató rendszerrel.

 

Az informatikai támogató rendszerben rögzítésre kerülnek mindazok az adatok, melyek az önértékelés sikeres megvalósításához szükségesek.

 

Az informatikai rendszer lehetővé teszi:

- az általános elvárások intézményi sajátosságok szerinti értelmezésének megfelelő elvárás rendszerének rögzítését,

- az értékelés során összegyűjtött tapasztalatok, információk (az adatgyűjtés során szerzett információk) rögzítését,

- az információk összekapcsolását az önértékelés során tett megállapításokkal.

 

Az informatikai rendszerbe történő adatfeltöltés és rögzítés a jelen önértékelési programban, illetve az éves önértékelési tervben meghatározottak szerint történik.

 


II. fejezet

Az önértékelési tevékenység céljának meghatározása

 

Az intézmény önértékelés munka célja, hogy az EMMI rendelet 145. § (2) bekezdésében meghatározott intézmény önértékelési feladatok az intézményben ellátásra kerüljenek.

 

Az intézmény önértékelés alapvető, legfontosabb célja, hogy segítséget adjon az iskola pedagógiai-szakmai munkájának fejlesztéséhez azzal, hogy megmutatja, hogy az iskola hogyan valósította meg saját pedagógiai programját.

 

Az átfogó intézményi önértékelés részei, és egyben szintjei az alsó szinttől felfelé:

- a pedagógus önértékelés,

- a vezető önértékelés, valamint

- az intézmény önértékelés (azaz, a csak intézményi szinten mérhető elvárások önértékelése).

 

Az átfogó intézményi önértékelés célja, hogy:

 

- az intézmény az önértékelés mindhárom szintjén az elvárások teljesülését értékelje úgy, hogy:

- pedagógus önértékelésnél a pedagógus önmagára,

- vezető önértékelésnél a vezető önmagára,

- intézmény önértékelésnél a vezető és nevelőtestület közösen

végzi az értékelést;

- az értékelés alapján megállapításra kerüljenek:

                        - a kiemelkedő területek és

                        - a fejlesztendő területek,

- az intézmény a fejlesztendő területek fejlesztése érdekében intézkedési tervet készítsen,

 - a fejlesztési tervben szereplő szervezeti és egyéni tanulási, önfejlesztési programok megvalósítását, eredményességét újabb önértékelés keretében vizsgálja.

 

Az átfogó intézményi önértékelés további célja:

 

- az intézmény pedagógiai, szakmai munkája színvonalának emelése a pedagógusokon, a vezetőkön és az intézményi szinten értékelhető tevékenységeken keresztül;

- annak vizsgálata, hogy az intézmény hogyan tudott megfelelni saját céljainak, ezek közül is kiemelve a pedagógiai programban meghatározott elveket, értékeket, célokat;

- az értékelésbe az intézményi sajátosságok beépítése az elvárás-rendszer tartalmának, helyi dokumentumoknak, illetve egyéb elvárásoknak megfelelően.

 

Az átfogó intézményi önértékelésen belül:

 

a) a pedagógus önértékelés célja:

                        - a pedagógusok nevelő-oktató munkájának fejlesztése,

                        - a pedagógus kiemelkedő és fejlesztendő területeinek meghatározása,

                        - a fejlesztendő területek fejlesztésének elősegítése;

 

 

 

b) a vezető önértékelés célja:

- az intézményvezető pedagógiai és vezetői képességének fejlesztése általános     pedagógiai és vezetéselméleti szempontok, valamint az intézményvezető saját céljai figyelembevételével;

 

c) az intézmény önértékelés célja:     

- az intézmény pedagógiai-szakmai munkájának fejlesztése a saját pedagógiai program megvalósításának milyensége figyelembe vételével.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Fejezet

Az önértékelés elvárt eredményei

 

Az átfogó intézményi önértékeléstől elvárt eredmény, hogy megállapításra kerüljön az, hogy a pedagógiai programban kitűzött célok milyen mértékben valósultak meg, figyelembe véve:

- az intézmény adottságait,

- a nevelőtestület, mint szakmai közösség együttműködésének formáit,

- a nevelő-oktató munka tervezésének, szervezésének, ellenőrzésének, értékelésének és az eredmények visszacsatolásának folyamatát.

 

Az önértékelés elvárt eredménye lehet:

- általános eredmény, illetve

- konkrét eredmény.

 

Az önértékelés általánosan elvárt eredményei

Az önértékeléssel szemben elvárt általános eredmény, hogy az önértékelés céljai teljesüljenek.

 

Az önértékelés konkrétan elvárt eredményei

A jelen önértékelési programban elvárt eredménycélok az 1. számú melléklet szerint kerülnek meghatározásra.

A meghatározás során - előző önértékelési eredmények hiányában - csak azokra az eredményekre hagyatkozunk, melyek az önértékelési rendszer beindításával fokozatosan rendelkezésre állnak.

 

Az elvárt eredmények meghatározása az eddig elért eredményekre és a pedagógiai célkitűzéseinkre hagyatkozva történt.

 

Az önértékelési tevékenység eljárásrendjében a következő 5 évre szóló önértékelési programban az elvárt eredmények a jelen önértékelési program eredményei alapján kerülnek meghatározásra, figyelembe véve az 5 évre szóló intézkedési tervet és a fejlesztendő területeket.

 

 

 


 

IV. fejezet

Az önértékelési program megvalósításhoz szükséges feladatok rögzítése

 

 

1. Az önértékelési program feladatai értékelési szintenként

 

Az 5 éves önértékelési program céljainak megvalósításához többrétű feladatot is el kell látni.

 

Gondoskodni kell:

- a pedagógus önértékelésről, (ahol az egyik évben önértékelésre köteles dolgozói csoport X, a következő évben önértékelésre köteles dolgozó csoport Y ötévente)

- a vezető önértékelésről, (ahol a „V”azon vezetők csoportja, akik a vezetői megbízatás 2. és 4. évében vannak, a „Z”azon vezetők csoportja, akik a vezetői megbízatás 1., 3. és 5. évében vannak)

- az intézmény önértékelésről.

 

Az 5 éves– átfogó - intézményi önértékelés során ellátandó feladatok évenként a következők:

 

5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program összefoglaló feladatütemezése

1. év

2. év

3. év

4. év

5. év

1. Pedagógus önértékelés

Pedagógus önértékelés (az öt két évenkénti önértékelésre

kijelölt dolgozó)

/X dolgozói csoport/

Pedagógus önértékelés (az öt két évenkénti önértékelésre

kijelölt dolgozó)

/Y dolgozói csoport/

Pedagógus önértékelés (az öt két évenkénti önértékelésre

kijelölt dolgozó)

/Z X dolgozói csoport/

Pedagógus önértékelés (a két évenkénti önértékelésre

kijelölt dolgozó)

/Q Y dolgozói csoport/

Pedagógus önértékelés (a két évenkénti önértékelésre

kijelölt dolgozó)

/R X dolgozói csoport/

2. A vezető önértékelés

Valamennyi vezetőre vonatkozó adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

/V és Z vezetői csoport/

Valamennyi vezetőre vonatkozó adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

/V és Z vezetői csoport/

Valamennyi vezetőre vonatkozó adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

/V és Z vezetői csoport/

Valamennyi vezetőre vonatkozó adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

/V és Z vezetői csoport/

Valamennyi vezetőre vonatkozó adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

/V és Z vezetői csoport/

3. Intézmény önértékelés

Évenkénti adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

 

Évenkénti adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

Évenkénti adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

Évenkénti adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

Évenkénti adatgyűjtés (az évenként, vizsgálandó területekre)

 

 

 

 

5 éves- átfogó - intézményi önértékelési program összefoglaló feladatütemezése

1. év

2. év

3. év

4. év

5. év

4. Átfogó intézményi önértékelés - összegző feladatai

a) Pedagógus önértékelés összegző feladatai

Az adott évi pedagógus önértékelések összesítése

Az adott évi pedagógus önértékelések összesítése

Az adott évi pedagógus önértékelések összesítése

Az adott évi pedagógus önértékelések összesítése

Az adott évi pedagógus önértékelések összesítése

-

-

-

-

Az öt év pedagógus önértékelésének összesítése (X és, Y,Z,Q,R, pedagógus csoportra együtt)

b) Vezető önértékelés összegző feladatai

A vezető önértékelésre köteles dolgozó csoportra vonatkozó önértékelési feladatok (V)

A vezető önértékelésre köteles dolgozó csoportra vonatkozó önértékelési feladatok (V)

A vezető önértékelésre köteles dolgozó csoportra vonatkozó önértékelési feladatok (V)

A vezető önértékelésre köteles dolgozó csoportra vonatkozó önértékelési feladatok (V)

A vezető önértékelésre köteles dolgozó csoportra vonatkozó önértékelési feladatok (V)

-

-

Vezető önértékelés összesítése (azon vezetőkre, ahol az öt éves önértékelési programon belül van két lezárt vezető önértékelés)

Vezető önértékelés összesítése (azon vezetőkre, ahol az öt éves önértékelési programon belül van két lezárt vezető önértékelés)

Vezető önértékelés összesítése (azon vezetőkre, ahol az öt éves önértékelési programon belül van két lezárt vezető önértékelés)

c) Intézmény önértékelés összegző feladatai

-

-

-

-

Intézmény önértékelésben

5 évenként ellátandó feladatok

-

-

-

-

Intézmény önértékelés összesítése

 

 

2. A pedagógus önértékelés feladatai

 

Az átfogó intézményi önértékelés keretén belül a pedagógus önértékelésre ötévente sor kell, hogy kerüljön.

A pedagógus értékelést el kell végezni azon vezetők tekintetében is, akiknek a munkakörébe beletartozik közvetlen pedagógiai feladat ellátása is, így óra vagy foglalkozás tartása.

 

Ez azt jelenti, hogy egy pedagógusra vonatkozóan a pedagógus önértékelés adatainak az 5 éves önértékelési programban kétszer is szerepelniük kell.

 

A pedagógus önértékelést az Önértékelési Kézikönyv Általános Iskolák részére című kiadványban meghatározott pedagógus önértékelési területekre kell elvégezi a kézikönyvben meghatározott szempontok és elvárások, valamint az informatikai felületen rögzített intézményi elvárások alapján.

 

A pedagógus önértékeléssel kapcsolatos részletes feladatokat jelen önértékelési program V. fejezete tartalmazza.

 

Az öt éves - átfogó - intézményi önértékelési programban a pedagógus önértékelés során ellátandó feladatok:

- általános ütemezése a jelen program IV. fejezet 1. részben található;

- részletes ütemezése a 4. számú mellékletben található;

- konkrét feladatait, felelősöket és a határidőket az évente készülő önértékelési tervek

határozzák meg.

 

A pedagógusok önértékelésre kijelölésekor az éves önértékelési tervnek tartalmaznia kell a következő naptári évre vonatkozó pedagógiai - szakmai ellenőrzési tervben szereplő pedagógusok önértékelésének ütemezését.

 

 

3. A vezető önértékelés feladatai

 

3. 1. A vezető önértékelés gyakorisága, esedékessége

 

Az átfogó intézményi önértékelés keretén belül a vezető önértékelésre - a pedagógus értékeléshez hasonlóan - szintén kétévente sor kell, hogy kerüljön.

A kétévenkénti önértékelési kötelezettség ideje - az önértékelési kézikönyv, valamint az EMMI rendelet 145. § (2) bekezdése alapján:

- az intézményvezetői megbízás második, illetve

- az intézményvezetői megbízás negyedik

évére esik.

 

A vezető önértékeléssel kapcsolatos részletes feladatokat jelen program V. fejezete tartalmazza.

 

Ez azt jelenti, hogy a vezetőkre vonatkozóan a pedagógus önértékelés adatainak az 5 éves önértékelési programban kétszer is szerepelniük kell.

 

Az öt éves– átfogó - intézményi önértékelési programban a vezető önértékelés során ellátandó feladatok:

- általános ütemezése a jelen program IV. rész 1. részében található;

- részletes ütemezése a 4. számú mellékletben található,

- konkrét feladatait és a felelősöket és határidőket az évente készülő önértékelési tervek

határozzák meg.

 

A vezető önértékelést az Önértékelési Kézikönyv Általános Iskolák részére című kiadványban meghatározott pedagógus önértékelési területekre kell elvégezi a kézikönyvben meghatározott szempontok és elvárások, valamint az informatikai felületen rögzített intézményi elvárások alapján.

 

A vezető önértékelés sajátossága, hogy vannak:

- a vezető önértékelés érdekében évente ellátandó önértékelési feladatok, és

- a vezető önértékelésére kijelölt évben ellátandó további feladatok.

 

 

3.2. A vezető önértékelése során évente ellátandó feladatok

 

A vezető önértékelés során évente ellátandó feladatokra utal - az Önértékelési kézikönyv önértékelési program ajánlott szerkezetére vonatkozó ábrája, mely szerint a vezető önértékelés során vannak:

- évente, és

- összegzően

megfigyelendő, értékelendő területek, ellátandó értékelési feladatok.

 

A vezető önértékelésére vonatkozóan az önértékelési kézikönyv az értékelési szempontok és elvárások között azonban nem különíti el az évente értékelendő elvárásokat. (Az intézmény önértékelésnél ez a Kézikönyv által meghatározásra kerül.)

 

Az intézményvezető így a jelen önértékelési program 2. számú mellékletében határozza meg azokat az értékelési szempontokat és elvárásokat, melyeket évente értékelni kell valamennyi vezető esetében.

 

 

3. 3. A vezető önértékelése során az önértékelés évében ellátandó feladatok

 

Az Önértékelési kézikönyv vezető önértékelésére meghatározott szempontok és elvárások közül a 2. számú mellékletben nem szereplő értékelési szempontokat és elvárásokat elegendő abban az évben értékelni, melyben a vezető önértékelésre köteles.

 

4. Az intézmény önértékelés feladatai

 

4.1. Az intézmény önértékelés gyakorisága, esedékessége

 

Az intézmény önértékelés során 5 évre vonatkozóan kell ellátni meghatározott feladatokat.

 

Az átfogó intézményi önértékelés keretén belül az intézmény önértékelésre 5 évente kell, hogy sor kerüljön. Ez az év az 5 évre szóló önértékelési program utolsó éve.

 

A pedagógus önértékeléssel kapcsolatos részletes feladatokat jelen program V. fejezete tartalmazza.

 

Az öt éves - átfogó - intézményi önértékelési programban az intézmény önértékelés során ellátandó feladatok :

- általános ütemezése a jelen program IV. fejezet1. rész alatt található;

- részletes ütemezése a 4. számú mellékletben található;

- konkrét feladatait és a felelősöket és határidőket az évente készülő önértékelési tervek

határozzák meg.

 

Az  intézmény önértékelést az Önértékelési Kézikönyv Általános Iskolák részére című kiadványban meghatározott intézményi önértékelési területekre kell elvégezi a kézikönyvben meghatározott szempontok és elvárások, valamint az informatikai felületen rögzített intézményi elvárások alapján.

 

Az intézmény önértékelés sajátossága, hogy vannak:

- az intézmény önértékelés érdekében évente ellátandó önértékelési feladatok, és

- az intézmény önértékelésére 5. évében ellátandó további feladatok.

 

 

4.2. Az intézmény önértékelése során évente ellátandó feladatok

 

Az intézmény önértékelése során évente ellátandó feladatokra- az Önértékelési kézikönyv önértékelési program ajánlott szerkezetére vonatkozó (4.2.1. ponton belül a 4. számú) ábrája hivatkozik, mely szerint az intézmény önértékelés során vannak:

- évente, és

- összegzően

megfigyelendő, értékelendő területek, ellátandó értékelési feladatok.

 

Az intézmény önértékelésére vonatkozóan az önértékelési kézikönyv az értékelési szempontok és elvárások között elkülöníti az évente értékelendő elvárásokat.

Az intézményvezető - az egyértelműség céljából - jelen önértékelési program 3. számú mellékletében határozza meg azokat az értékelési szempontokat és elvárásokat, melyeket évente értékelni kell az intézmény önértékelés keretén belül.

 

 

4.3. Az intézmény önértékelése során az önértékelés évében ellátandó feladatok

 

Az Önértékelési kézikönyv intézmény önértékelésére meghatározott szempontok és elvárások közül a 3. számú mellékletben nem szereplő értékelési szempontokat és elvárásokat elegendő az önértékelési program 5. évében értékelni.

 

 

5. Az 5 éves - átfogó - intézményi önértékelés során ellátandó feladatok ütemezése

 

Az öt éves - átfogó - intézményi önértékelés során ellátandó feladatok ütemezését a 4. számú

melléklet tartalmazza.

 

Az ütemezés az alábbi szerkezetben tartalmazza a feladatokat:

1. Tájékoztatás az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program elfogadása előtt ellátott feladatokról

2. Az 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program feladatainak ütemezése

2.1. Általánosan ellátandó feladatok

2.2. Pedagógus önértékeléssel kapcsolatban ellátandó feladatok

2.3. Vezető önértékeléssel kapcsolatban ellátandó feladatok

2.4. Intézmény önértékeléssel kapcsolatban ellátandó feladatok

2.5.  Az átfogó intézményi önértékelés során ellátandó összegzési és egyéb feladatok

 

3. A következő 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítésére vonatkozó feladatok

A feladatütemezés során megadásra kerülnek a következők:

            - a feladat ellátásnak évenkénti ütemezése,

            - a feladat megnevezése,

            - a feladat ellátásához szükséges emberi és egyéb erőforrások,

            - feladatok ellátásának időszaka, időpontja, határideje,

            - dokumentumok (keletkező dokumentumok, felhasznált dokumentumok),

            - ellenőrzésre köteles személy.

 

Az öt éves - átfogó - intézményi program feladatütemezése alapján kerülnek elkészítésre az éves önértékelési tervek

 

6. Az önértékelési feladatok ellátásához a szükséges emberi és egyéb erőforrások

 

Az önértékelési feladatok ellátásához szükség van:

            - emberi erőforrás, illetve

            - egyéb erőforrás

bevonására.

 

6.1. Emberi erőforrás

 

Az önértékelési feladatok megvalósítása az alábbi emberi erőforrások felhasználásával történik:

            - intézményvezető,

            - önértékelési csoport, 

            - az éves önértékelési tervben kijelölt további közreműködő személyek.

 

6.1.1. Az intézményvezető

 

Az intézményvezető köteles:

- az elkészült önértékelési programot jóváhagyni,

- részt venni az önértékelési program során ellátandó önértékelési feladatok volumenének felmérésében - különös tekintettel az érintett pedagógusok és vezetők számának hozzávetőleges meghatározásában, mivel ez alapján tudja meghatározni az önértékelési csoport létszámát, valamint a további közreműködők bevonásának szükségességét,

- az önértékelési csoport létrehozására, a csoport tagjainak megbízására és feladatuk meghatározására,

- az önértékelési csoport tevékenységének felülvizsgálatára, áttekintésére, szükség esetén átalakítására,

- az önértékelési csoport önértékelési program ideje alatti folyamatos, rendszeres ellenőrzésére - különös tekintettel az éves önértékelési tervek elkészítésére és megvalósítására,

- az általános elvárások intézményi értelmezésének meghatározására a nevelőtestület egyetértésével, illetve az elvárások értelmezésének felülvizsgálatára és módosítására  (szintén a nevelő-testület egyetértésével),

- jóváhagyni az intézmény 5 évre szóló - átfogó - intézményi önértékelési programját,

- nyomon követni a program végrehajtását,

- jóváhagyni az intézmény éves önértékelési terveit,

- nyomon követni az éves önértékelési tervek végrehajtását,

- ellátni az önértékelési programban, illetve az éves önértékelési tervekben számára meghatározott feladatokat.

 

6.1.2. Az önértékelési csoport

 

Az önértékelési csoport az önértékelési rendszer működtetésének legfontosabb mozgatója.

 

Az önértékelési csoport feladata:

- az önértékelési rendszerrel kapcsolatos tájékoztatás, illetve a tájékoztatásban való részvétel,

- az önértékelés során alkalmazandó intézményi elvárás rendszer tervezetének összeállítása,

- az önértékelési program tervezet összeállítása,

- az önértékelési program által a feladat és hatáskörébe utalt feladatok ellátása,

- az éves önértékelési tervek tervezetének összeállítása,

- az éves önértékelési tervek által a feladat-és hatáskörébe utalt tevékenységek végrehajtása,

- a saját tevékenységének értékelése.

 

Az önértékelési csoport létszáma 4 fő, melyből egy fő a vezető. (Az önértékelési csoport vezetőjének és tagjainak nevét a 8. számú melléklet tartalmazza.)

 

A feladat jellegétől függően az önértékelési csoport a tevékenységét ellátja:

- együtt, csoportban,

- a csoport egy vagy több kijelölt tagjaként, illetve

- a csoport vezetőjeként.

 

Az önértékelési csoport közreműködésének formáját (teljes csoport, vagy csak tag, tagok, illetve a csoportvezető) az önértékelési program, illetve éves önértékelési tervek tartalmazzák.

Ahol a feladathoz meghatározott feladatellátó, felelős, illetve ellenőrzésre köteles megnevezésénél az önértékelési csoport szerepel, akkor az alatt a csoport együttes tevékenységét kell érteni.

 

6.1.3. További közreműködők

 

Az önértékelési tevékenység során további közreműködőként jelennek meg:

- a nevelőtestület, 

- a nevelőtestület képviseletét ellátó pedagógusok csoportja,

- a nevelőtestület egyes kijelölt tagjai.

 

Nevelőtestület:

- a nevelőtestület tagjai nevelőtestületi értekezleten adhatnak javaslatokat önértékelési programban alkalmazandó elvárásrendszer intézményi értelmezéséhez, illetve adják egyetértésüket az alkalmazandó intézményi elvárásrendszer intézményvezető általi jóváhagyásához,

- értekezlet keretében ismeri meg az átfogó intézményi önértékelési rendszert, annak céljait, valamint az 5 évre szóló - átfogó - intézményi önértékelési programot és éves önértékelési terveket,

- tagjai partnerként rész vesznek az önértékelésben,

- kijelölt tagjai ellátnak egyes önértékelési programban, illetve az éves önértékelési tervben meghatározott feladatokat (pl.: óra/foglalkozás látogatás, interjú készítés stb.).

 

6.2. Egyéb erőforrás

 

Az önértékelési program és az éves önértékelési terv megvalósításához szükséges egyéb, további erőforrás különösen:

- az önértékelési csoport tevékenységének működését biztosító megfelelő helyiség,

- az önértékelés során az interjúk lebonyolításához szükséges nyugodt hely,

- az önértékelési csoport tevékenysége során keletkezett iratok, feljegyzések tárolására szolgáló hely,

- az önértékelési tevékenységet támogató informatikai felülethez való hozzáférés lehetőségét biztosító számítógép és internet hozzáférés,

- szükség szerint az önértékelési rendszer működtetéséhez az írásbeli tájékoztatás nyomtatott formában történő elkészítéséhez szükséges irodatechnikai eszközök, és papír,

- igény esetén az egyes kérdőívek nyomtatott formában történő elkészítéséhez szükséges irodatechnikai eszközök, és papír.

 

 


V. fejezet

Az önértékelés eljárásrendje, általános szabályai

 

Az átfogó intézményi önértékelés helyi eljárásrendje, a követendő általános szabályok az Oktatási Hivatal által kiadott Önértékelési Kézikönyv Általános Iskolák számára című kiadványban foglaltak, és a helyi sajátosságok alapján kerül meghatározásra.

 

Az átfogó intézményi önértékelés, több tevékenységi területet is magában foglal. Az egyes tevékenységi területekhez kapcsolódó feladatok ellátása előre meghatározott eljárásrendben, illetve rögzített szabályok szerint történhet.

 

Ahhoz, hogy az átfogó intézményi önértékelés elérje a célját, gondoskodni kell arról, hogy betartásra kerüljön:

            - az önértékelés előkészítésének eljárásrendje,

            - az önértékelés megvalósítására vonatkozó eljárásrend, valamint

            - az önértékelés értékelésére, minőségbiztosítására meghatározott eljárásrend.

 

 

1. Az önértékelés előkészítésének eljárásrendje, általános szabályai

  

Az önértékelés előkészítésén belül gondoskodni kell:

- az önértékelési csoport tevékenységének áttekintéséről,

- az önértékelési rendszerről, illetve az önértékelési program tervezetéről szóló tájékoztatásról,

- az általános elvárások intézményi értelmezéséről, és az értelmezések felülvizsgálatáról,

- az önértékelési program elkészítéséről,

- az önértékelési program jóváhagyásáról,

- a jóváhagyott önértékelési programmal kapcsolatos tájékoztatási feladatok ellátásáról.

 

1.1. Az önértékelési csoport tevékenységének áttekintése

 

Az átfogó intézményi önértékelés során, az öt éves önértékelési program elkészítése előtt legalább 2 hónappal át kell tekintetni az önértékelési csoport munkáját.

A csoport munkáját, tevékenységét értékelnie kell:

- magának a csoportnak, valamint

- az intézményvezetőnek.

 

Az önértékelési csoport tevékenységének értékelése a csoport által

 

A munka áttekintése megtörténik az önértékelési csoporton belül, ahol a csoport értékeli saját munkáját, valamint az egyes tagok aktivitását, eredményességét, az esetleges nem megfelelő hozzáállást. A csoport értékeli a csoport vezetőjének tevékenységét is. Az értékelő megbeszélésen fel kell tárni, hogy a csoport mely tagja, tagjai nem kívánnak részt venni - szakmai,  leterheltségi, stb. okokból  - a továbbiakban a csoport munkájában.

 

Az önértékelő csoport az értékelés során feltárja azokat a körülményeket, eseteket, melynek során nehézségekbe ütköztek. A nehézségek kiküszöbölésére javaslatot fogalmaz meg arra, hogy adott feladatokat milyen más, illetve további emberi és egyéb erőforrás bevonásával lehetne megoldani a továbbiakban.

 

Az önértékelési csoport a tevékenysége értékeléséről írásos feljegyzést készít, melyet továbbít az intézményvezető részére.

 

Az önértékelési csoport tevékenységének értékelése az intézményvezető által

 

Az önértékelési csoport tevékenysége vizsgálatának célja, hogy az önértékelési csoport:

- tagjainak száma igazodjon az ellátandó feladatok mennyiségéhez, ha a tapasztalatok alapján indokolt, növelni, vagy csökkenteni kell a csoport létszámát,

- tagjainak olyan vezetője, illetve tagjai legyenek, akik kellően felkészültek az önértékelési feladatok ellátására, lehetőség szerint minőségirányítási tapasztalattal rendelkeznek, illetve elkötelezettek a minőségfejlesztés iránt.

 

Az intézményvezető az önértékelési csoport tevékenységét:

- 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program készítése és megvalósítása, és az éves önértékelési tervek készítése és megvalósítása, valamint

- az önértékelési csoport tevékenységének saját értékelése alapján

tekinti át.

 

Az intézményvezető az önértékelési csoport tevékenységének áttekintését követően:

- szükség szerint módosítja az önértékelési csoport tagjainak számát,

- indokolt esetben megváltoztatja a csoport összetételét,

- szükség esetén módosítja a csoport tagjainak, illetve a csoport vezetőjének - a személyek kijelölését tartalmazó dokumentumban - meghatározott feladatait.

 

Az intézmény vezetője az önértékelési csoport tagjait és vezetőit írásban jelöli ki, és rögzíti az általuk ellátandó feladatokat. Az érintett személyek a kijelölést tudomásul vételi záradékban aláírásukkal kötelesek elismerni.

 

Az önértékelési csoport tagjainak kijelölésére vonatkozó dokumentumot az önértékelési dokumentáció részeként meg kell őrizni. Az önértékelési csoport tagjainak aktuális listáját az önértékelési program mellékleteként kell kezelni.

 

Az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítése során az intézmény önértékelési csoporttal kapcsolatos feladatok

Az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítése során jelentkező sajátos feladatokat a program VI.fejezet1.pontja tartalmazza.

 

Az önértékelési csoport feladataként meghatározandó tevékenységek

Az önértékelési csoport tagjainak feladatként kell meghatározni legalább a következőket:

- önértékelés előkészítése,

- pedagógus tájékoztatás,

- partnerek tájékoztatása,

- az öt évre szóló önértékelési program tervezet elkészítése,

- az éves önértékelési terv tervezet elkészítése,

- javaslat tétel az egyes feladatok során más személyek bevonására,

- az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogató felületen történő adatrögzítés.

 

 

 

1.2. Az általános elvárások intézményi értelmezése és az értelmezések felülvizsgálata

 

Az általános elvárások intézményi értelmezésének kidolgozása, és felülvizsgálata szükséges ahhoz, hogy az intézmény a sajátosságaihoz, a saját elvárásaihoz képest tudja megállapítani a kiemelkedő és fejlesztendő területeit.

 

Az általános elvárásrendszer egy központi előírás, melyet az intézmény az elvárások intézményi értelmezése során tölt meg a helyi viszonyok, sajátosságok alapján értelmezendő tartalommal.

 

Az általános elvárások intézményi értelmezésének ki kell terjednie:

- a pedagógus önértékelés szintjére, az EMMI rendelet és az Önértékelési Kézikönyv által meghatározott 8 területre vonatkozó szempontok szerinti elvárásokra,

- a vezető önértékelés szintjére, az EMMI rendelet és az Önértékelési Kézikönyv által meghatározott 5 területre vonatkozó szempontok szerinti elvárásokra,

- az intézmény önértékelés szintjére, az EMMI rendelet és az Önértékelési Kézikönyv által meghatározott 7 területre vonatkozó szempontok szerinti elvárásokra.

 

 

Az intézményi elvárásrendszer kialakításának, felülvizsgálatának sajátosságai:

- Az intézményi elvárásrendszer kialakítása az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program elkészítéséhez kapcsolódik. Ekkor történik meg valamennyi elvárás elem helyi értelmezése. Lásd VI. fejezet 2. pont.

- Az intézményi elvárásrendszert legalább az 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítése során felül kell vizsgálni. Az elvárásrendszer módosítása indokolt különösen:

- ha az elvárásrendszer dokumentumok alapján meghatározott elemei tekintetében a felhasznált dokumentumok megváltoztak, illetve a felhasználható dokumentumok köre változott,

- ha az önértékelési rendszerben olyan értékelési eredmények születtek, melyeket minőségfejlesztési célból érvényesíteni indokolt az elvárásrendszerben is.

 

Az általános elvárások intézményi értelmezése az alábbi szerkezetben készül:

- I. Pedagógus önértékelés általános elvárásainak intézményi értelmezése, ezen belül önértékelési területenként:

                        - az önértékelési szempontok,

                        - az önértékelési szempontokhoz tartozó általános elvárások,

                        - az általános elvárások intézményi értelmezése,

            - az általános elvárások intézményi értelmezéséhez felhasznált intézményi

 információ (dokumentumok, szokás/gyakorlat).

- II. Vezető önértékelés általános elvárásainak intézményi értelmezése, ezen belül önértékelési területenként:

                        - az önértékelési szempontok,

                        - az önértékelési szempontokhoz tartozó általános elvárások,

                        - az általános elvárások intézményi értelmezése,

                        - az általános elvárások intézményi értelmezéséhez felhasznált intézményi

információ (dokumentumok, szokás/gyakorlat).

- III. Intézmény önértékelés általános elvárásainak intézményi értelmezése, ezen belül önértékelési területenként:

                        - az önértékelési szempontok,

                        - az önértékelési szempontokhoz tartozó általános elvárások,

                        - az általános elvárások intézményi értelmezése,

                        - az általános elvárások intézményi értelmezéséhez felhasznált intézményi

 információ (dokumentumok, szokás/gyakorlat).

 

Az intézményi elvárások felülvizsgálatának eljárásrendje, folyamata a következő:

a) Az intézményvezető és az önértékelési csoport tagjai azonosítják azokat a helyi dokumentumokat, melyeket figyelembe kell, illetve lehet venni az általános elvárások intézményi értelmezésének alapjául. Feladatuk, hogy azonosítsák azokat a dokumentumokat, melyekben az elvárásrendszer elemeit érintő változás történt.

Az elvárásrendszert megalapozó dokumentumok lehetnek különösen:

- pedagógiai program,

- vezetői program, pályázat,

- alapító okirat,

- intézmény szervezeti és működési szabályzata,

- munkaköri leírások,

- intézményen belüli szervezetek működési szabályzatai (pl.: munkaközösségek

  működési szabályzatai, stb.),

- éves munkatervek,

- éves beszámolók,

- minőségirányítási program és a meghatározott minőségcélok.

 

b) Az önértékelési csoport tagjai az intézményi dokumentumok és a pedagógus értékelési rendszer alapján javaslatot tesznek az intézményi elvárásrendszer egyes elemeire vonatkozó tartalmi meghatározás tervezetére, az általuk szükségesnek ítélt módosításokra. A tervezetet azokra az elemekre készítik el, melyek az intézményi dokumentumokban közvetlenül megjelennek. Az önértékelési csoport a tervezet elkészítését követően haladéktalanul tájékoztatja az intézményvezetőt.

c) Az intézményvezető összehívja a nevelő-testületi értekezletet. Az értekezleten ismertetni kell az Önértékelési Kézikönyv tartalmát, különös tekintettel az esetleges változásokra. Az új dolgozók számára feltétlenül meg kell adni a tájékoztatást.

ca) A nevelőtestület értekezleten az önértékelési csoport ismerteti, hogy az intézményi elvárásrendszer elemeinek meghatározása:

            - az egyes elemek vonatkozásában a meglévő intézményi dokumentumok tartalma

            alapján történik,

            - más elemek tekintetében - melyekre intézményi dokumentumok közvetlenül nem          tartalmaznak előírásokat, utalásokat - a nevelő-testület által szabadon, de az intézményi szokásokra, alkalmazott gyakorlatra, módszerekbe épülve történik.

cb) Az önértékelési csoport ismerteti az intézményi elvárásrendszer intézményi dokumentumok alapján - értelmezhető elváráselemeinek taralmát, megadva az értelmezéshez felhasznált dokumentumokra való közvetlen hivatkozást, kiemelve az egyes elemekre vonatkozó tartalmi változtatási javaslatokat.

cc) Az önértékelési csoport ismerteti az intézményi elvárásrendszer intézmény dokumentumok alapján nem értelmezhető elemeinek tartalmát, javaslatot tesz azok módosítására, az egyes elemeknél utalva a kialakult intézményi szokásokra, gyakorlatra, alkalmazott módszerekre.

cd) Az intézményvezető felkéri a nevelő-testület tagjait, hogy az elvárásrendszer elemei tartalmának meghatározására, illetve módosítására tegyenek javaslatot, különösen a dokumentumok alapján nem értelmezhető elemek tartalma tekintetében.

ce) Az intézményvezető a nevelőtestületi értekezleten összefoglalja a javaslatokat, és a nevelőtestület egyetértésével véglegesíti, jóváhagyja az intézményi elvárások következő 5 évre vonatkozó önértékelési programjában érvényesítendő tartalmi elemeit.

d) Az intézmény önértékelési csoport erre kijelölt tagja a véglegesített intézményi elvárásokat rögzíti az Oktatási Hivatal által működtetett informatikai támogató rendszerbe.

 

Az általános elvárások intézményi értelmezését - tájékoztatásul - jelen önértékelési program 9. számú mellékleteként csatolni kell.

 

Az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítése során az intézményi elvárások meghatározásával kapcsolatos feladatok

Az első 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program előkészítése során jelentkező sajátos feladatokat a program VI. fejezet 2. pontja tartalmazza.

 

1.3. Az önértékelési program elkészítése

 

Az intézmény önértékelési program elkészítésért az intézményvezető felelős. Az intézmény önértékelési programot:

- az előző 5 éves időszakra vonatkozó intézmény önértékelési program, és az éves önértékelési tervek végrehajtási tapasztalatai, valamint

- az intézmény önértékelés eredményeként készült következő 5 évre szóló intézkedési terv alapján

az intézményvezető és az önértékelési csoport vezetője készíti el.

 

Az önértékelési programot tanévre - nem naptári évre - vonatkoztatva kell elkészíteni.

 

Az önértékelési program tervezet elkészítését az intézményvezető közreműködésével az önértékelési csoport végzi.

 

Az önértékelési program tervezetét az önértékelési csoport az Önértékelési Kézikönyvben meghatározott tartalommal, valamint a helyi sajátosságok figyelembevételével készíti, és rögzíti az egyes feladatokat, azok ütemezését, a feladatok ellátásában résztvevők körét.

 

Az önértékelési program alapján készülnek el az éves önértékelési tervek.

 

1.4. Az önértékelési rendszerről, illetve az önértékelési program tervezetéről szóló tájékoztatás

 

Az átfogó intézményi önértékelés keretében 5 éves önértékelési program akkor valósítható meg sikeresen, ha megtörténik az önértékelési rendszerrel, illetve programmal kapcsolatos tájékoztatás.

 

Az intézményvezető köteles lehetőséget biztosítani arra, hogy a nevelőtestület tagjai az intézmény önértékelési program tervezettel kapcsolatban:

- kérdéseket tegyenek fel, illetve

- javaslatokat tegyenek.

 

A kérdéseket az intézményvezető, illetve az önértékelési csoport tagjai a helyszínen kötelesek megválaszolni, illetve a felvetett javaslatokat átgondolni.

 

1.5. Az önértékelési program jóváhagyása

 

Az önértékelési programot az intézményvezető hagyja jóvá. Jóváhagyás előtt köteles meggyőződni arról, hogy az önértékelési program:

- tartalmazza-e az Önértékelési Kézikönyv szerinti tartalmi elemeket,

- meghatározott feladatai ellátásához a szükséges személyi és egyéb feltételek biztosíthatók-e,

 

Az intézményvezető a program jóváhagyásának tényét a jóváhagyás dátumának feltüntetése mellett aláírásával és az intézmény bélyegző lenyomatával igazolja.

 

A jóváhagyott önértékelési programot az önértékelési csoport kijelölt tagja rögzíti az informatikai támogató rendszerben.

 

1.6.  A jóváhagyott önértékelési programmal kapcsolatos tájékoztatási feladatok ellátása

 

Az átfogó intézményi önértékelés 5 éves önértékelési programja akkor valósítható meg sikeresen, ha megtörténik az önértékelési programmal kapcsolatos tájékoztatás.

 

A tájékoztatásnak érintenie kell:

- az intézmény nevelő-testületét, valamint

- az intézmény partnereit.

 

A nevelőtestület tájékoztatása

Az intézményvezető az általa jóváhagyott 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési program tartalmát - a jóváhagyást követő 15 napon belül - nevelőtestületi értekezleten ismerteti a nevelőtestület tagjaival.

 

Az intézményvezető köteles az 5 éves - átfogó - intézményi önértékelési programot az intézmény pedagógusai számára hozzáférhető helyen elhelyezni.

 

Az intézmény partnereinek tájékoztatása

Az intézményvezető feladata, hogy az önértékelési csoport bevonásával tájékoztatót készítsen az intézmény azon partnerei számára, melyek közvetlenül érintettek az intézmény önértékelésben.

Az intézmény partnerei közül:

- a szervezeteket írásban kell,

- a magánszemélyeket szóban is lehet tájékoztatni.

 

A tájékoztatási feladatot az önértékelési program jóváhagyását követően, az éves önértékelési terv alapján érintett partnerek számára legalább az adott partneri kör önértékelésben való közreműködés kérése megkezdése előtt tájékoztatni kell.

 

2. Az önértékelés megvalósításra vonatkozó eljárásrend, általános szabályok

   

2.1. Éves önértékelési terv elkészítése

Az önértékelés megvalósítása érdekében a legfontosabb lépés az éves önértékelési tervek elkészítése.

Az éves önértékelési terv elkészítéséért az intézményvezető felelős. Az éves ellenőrzési terv elkészítése:

- az intézmény önértékelési program, és az előző évek önértékelési tervek végrehajtási tapasztalatai, valamint

- az intézmény önértékelés eredményeként készült következő 5 évre szóló intézkedési terv évekre lebontott, és adott évet érintő intézkedési terve alapján történik.

 

Az éves önértékelési tervet tanévre - nem naptári évre - vonatkoztatva kell elkészíteni.

 

Az éves önértékelési terv-tervezet elkészítését az intézményvezető közreműködésével az önértékelési csoport végzi.

Az éves önértékelési terv elkészítésének eljárásrendje:

- Az 5 éves átfogó intézményi önértékelési program jóváhagyásával egy időben, illetve közvetlenül a program jóváhagyását követően gondoskodni kell az éves ellenőrzési terv elkészítéséről.

-  Az önértékelési csoport az éves önértékelési terv tervezetét az önértékelési programban meghatározott feladatok, valamint az 5 évre szóló intézkedési terv adott évre vonatkozó feladatai szerint állítja össze.

- Az önértékelési csoport tájékoztatja az intézményvezetőt, ha összeállította az éves ellenőrzési terv tervezetét.

- Az intézményvezető nevelési értekezletet hív össze - mely lehet az öt éves - átfogó - intézményi önértékelési programot ismertető értekezlet is.  Az értekezleten ismerteti az éves önértékelési tervet, és lehetőséget ad arra, hogy a pedagógusok kérdéseket tegyenek fel, illetve javaslatokkal éljenek. (A kérdéseket a helyszínen meg kell válaszolni, a javaslatokat átgondolni.)

- Az intézményvezető az éves önértékelési tervet jóváhagyás előtt ellenőrzi szakmai szempontokból (a terv megfelel-e az Önértékelési Kézikönyvnek, az öt éves önértékelési programnak, valamint az egyes személyek önértékelési ütemezési kötelezettségének).

- Az intézményvezető az éves önértékelési tervet - a jóváhagyás dátumának feltüntetésével, - aláírásával hagyja jóvá, és az intézmény bélyegzőjével hitelesíti.

- Az önértékelési csoport kijelölt tagja az éves önértékelési tervet rögzíti az informatikai támogató rendszerben.

- Az intézményvezető köteles a jóváhagyott éves önértékelési tervet a jóváhagyást követő 15

 napon belül nevelőtestületi értekezleten ismertetni, majd a tervet valamennyi pedagógus számra az intézményen belül is hozzáférhetővé tenni.

- Az intézmény éves önértékelési terv alapján érintett partnereit tájékoztatni kell az önértékeléssel kapcsolatban, különösen az önértékelés céljáról, és az őket érintő feladatokról. A tájékoztatási feladatokat az éves önértékelési tervben meghatározottak szerint kell végezni.

 

2.2. A pedagógus önértékelés megvalósítására vonatkozó eljárásrend

A pedagógus önértékelést adott pedagógus tekintetében öt évenként kell végezni.

 

A pedagógus önértékelését az EMMI rendelet 146. § (3) bekezdés szerinti, valamint a Kézikönyv szerint az alábbi 8 területen kell elvégezni:

1. Pedagógiai módszertani felkészültség,

2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz szükséges önreflexiók,

3.  A tanulás támogatása,

4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség,

5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki -tevékenység,

6. A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,

7. Kommunikációs és szakmai együttműködés, problémamegoldás,

8. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

 

A pedagógus önértékelés feladatait az éves önértékelési tervnek kell tartalmaznia.

 

2.2.1. A pedagógus önértékelési eljárás szakaszai

 

A pedagógus önértékelési eljárás során el kell végezni:

- az előkészítési szakaszba,

- az adatgyűjtési szakaszba,

- az önértékelési szakaszba, valamint

- a jövőre vonatkozó célkitűzési szakaszba

 tartozó feladatokat.

 

Adott pedagógusra vonatkozóan eljárásrend valamennyi feladatát el kell látni, ha az éves önértékelési tervben a pedagógus, mint önellenőrzésre kijelölt pedagógus szerepel.

 

A pedagógus értékelés során az alábbi eljárásrendet kell betartani:

1. Előkészítő szakaszban:

a) Az önértékelési csoport áttekinti az éves önértékelési tervben  meghatározott, az  adott évben önértékeléssel érintett pedagógusok körét.

b) Az önértékeléssel érintett pedagógusokat tájékoztatni kell:

            - az önértékelés eljárásrendjéről,

            - az önértékelési feladatok ütemezéséről,

- az értékelésben részvevő személyekről és partnerekről, és az általuk ellátott feladatokról, valamint

            - az értékelés módszertanáról, eszközeiről.

c) Az önértékelési tervben kijelölt támogató kollégák egyeztetik a pedagógus önértékelése során ellátandó feladatokat, közösen meghatározzák az önértékelésbe bevonandó partnerek pontos körét:

- a vezetők közül kik azok, akiknek közvetlenül rálátásuk van a pedagógus munkájára,

- a kollégák közül kik tudnak érdemben nyilatkozni a pedagógus tevékenységéről,

- a szülők, mint általános partneri körön belül melyik osztály szülei érintettek.(a szülői szervezet kérésére)

d) A tájékoztatásért felelős kolléga tájékoztatja az esedékes önértékelési feladatokról a pedagógust, valamint a partnereket, gondoskodik a felkészítésükről.

2. Adatgyűjtési szakaszban:

e) A pedagógusra vonatkozó dokumentumelemzés végrehajtása és az informatikai rendszerben történő rögzítse.

f) A pedag&oacu

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 9
Tegnapi: 1
Heti: 13
Havi: 10
Össz.: 3 186

Látogatottság növelés
Oldal: Önértékelés program
Kékcsei Arany János Általános Iskola - © 2008 - 2024 - kekcsei-arany-iskola.hupont.hu

A HuPont.hu jelszava az, hogy itt a honlapkészítés ingyen van! Honlapkészítés Ingyen

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »